• وزارت ورزش و جوانان
    وزارت ورزش و جوانان
       
      •  
      • فهرست سخن روز
        ماهی که سحرهایمان با نجوای الهی می گذشت و مشغول به خواندن دعای سحر و ابوحمزه ثمالی بودیم، ماهی که  آمار جرم های اجتماعی به پائین ترین حد خود رسیده بود و همه اقوام به یکدیگر نزدیک تر شده بودند و در موقع افطار همدیگر را دعوت و با هم ملاقات می کردند و بالاخره ماهی که اولش رحمت، وسط آن مغفرت و آخرش رهایی از آتش بود.
        عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت!
        روز قدس، یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللیِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران می‌تواند با کمک ملت‌های مشتاق دیگر یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذاری می‌کند.<br />
<br />
روز جهانی قدس در کلام رهبر انقلاب<br />
<br />
روز قدس از ابتکارات بی نظیر امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود که توانست، یاد و خاطره ملت فلسطین را تا همیشه جاودانه کند تا هر بار این طوفان عظیم الهی با قدرتی بیشتر برای در هم کوبیدن خانه عنکبوت صهیونیستی به جلو حرکت کند.<br />
<br />
امسال نیز روز قدس می رود تا تبدیل به حماسه ای ماندگار شود و توطئه های دشمن را خنثی کند. فرا رسیدن روز قدس بهانه ای شد تا نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری داشته باشیم تا یادآور آنچه باشد که ما در انقلاب اسلامی برای قدس کرده ایم.<br />
فشار بر فلسطینیان مظلوم همه جا هست<br />
<br />
«فشار بر فلسطینیان مظلوم در همه جا هست - و دم برنمی‌آورند، دفاع هم می‌کنند، از صهیونیستها حمایت هم می‌کنند. دنیای اسلام را مقابل این حادثه تلخ بایستی حرف خودش را بزند، نظر خودش را نشان بدهد، جایگاه خودش را مشخص کند و روز قدس، روز مناسبی برای این کار است.<br />
<br />
رحمت و رضوان خدا بر امام بزرگوار ما که این روز را به عنوان روز دفاع از ملت فلسطین معین کردند. ان‌‌شاءالله روز قدس همه مردم ما و امیدواریم بخش عظیمی از مردم کشورهای اسلامی از این فرصت استفاده کنند و حق مردم فلسطین را ادا کنند و ان‌شاءالله دولت‌های مسلمان هم به وظیفه بزرگ خودشان که کمک به دولت حماس در فلسطین و کمک‌ به ملت فلسطین است، عمل کنند. (خطبه‌های نماز جمعه تهران؛ 30 شهریور 85) <br />
روز قدس را فراموش نکنید <br />
<br />
«جمعه آخر ماه، روز قدس را داریم که حالا احتمال دارد در ماه رمضان امسال یک جمعه جلوتر بیفتد، برای اینکه همه کشورها اسلامی بتوانند شرکت کنند. حالا این مسئولیتش با مسئولینی است که این کارها را تدبیر می‌کنند. جمعه قدس را به یاد داشته باشید و فراموش نکنید. ان‌شاءالله همه ما بتوانیم از فرصتهای این ماه حداکثر استفاده را بکنیم. (خطبه‌های نماز جمعه تهران 23 شهریور 86)<br />
قیام عظیم ملت فلسطین بار دیگر این شعله را در دنیا برافروخته کرد<br />
<br />
اولین مطلبی که در خطبه دوم باید عرض کنم، سپاس فراوان از ملت ایران به خاطر راهپیمایی روز قدس است. حقیقتاً باید گفت: درود بر ملت ایران! عظمت ملی خود را، عظمت جایگاه اسلامی خود را، عزت خود را به دنیا نشان دادید. نقش این راهپیماییها بسیار زیاد است. استعمارگران از وقتی فلسطین را اشغال کردند، هدفشان این بود که نام و یاد فلسطین را به فراموشی بسپارند؛ اصلاً مردم دنیا و نسلهای بعدی فراموش کنند که روزی یک سرزمینی در دنیا بوده است، یک کشوری بوده است به اسم فلسطین؛ هدفشان این بود.<br />
<br />
بعد که نتوانستند و این قیام عظیم ملت فلسطین - چه در انتفاضه اول و چه در انتفاضه مسجدالاقصی- بار دیگر این شعله را در دنیا برافروخته کرد و دلهای ملتها و آحاد مردم و منصفان عالم را به خود متوجه کرد، راه علاج را این دانستند که مجموعه عرب فلسطینی را در گوشه‌ای از این سرزمین، در واقع زندانی کنند؛ محصور کنند و کشور آباد پرنعمت فلسطین و منطقه حساس فلسطین را به طور خالص در اختیار صهیونیستها و با هویت صهیونیستی نگه دارند و عربها را به طرف غزه و ساحل غربی برانند. (خطبه دوم نماز عید فطر 21 مهر 86)<br />
روز قدس برای دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است<br />
<br />
آن کسی که برای انقلاب، برای امام، برای اسلام کار می‌کند، به مجردی که ببیند حرف او، حرکت او موجب شده است که یک جهت‌گیری‌ای علیه این اصول به وجود بیاید، فوراً متنبه می‌شود. چرا متنبه نمی‌شوند؟ وقتی شنفتند که از اصلی‌ترین شعار جمهوری اسلامی - «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» - اسلامش حذف می‌شود، باید به خود بیایند؛ باید بفهمند که دارند راه را غلط می‌روند، اشتباه می‌کنند؛ باید تبری کنند. وقتی می‌بینند در روز قدس که برای دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است، به نفع رژیم غاصب صهیونیست و علیه فلسطین شعار داده می‌شود، باید متنبه بشوند، باید خودشان را بکشند کنار، بگویند نه نه، ما با این جریان نیستیم.  (دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون 22 آذر 88) <br />
راهپیمایی روز قدس مربوط به هیچ دولت و جریانی نیست؛ برای نظام است<br />
<br />
راهپیمایی بیست و دو بهمن و راهپیمایی روز قدس. این راهپیمایی‌ها مربوط به نظام است؛ مربوط به هیچ دولتی، مربوط به هیچ جریان خاصی نیست؛ مال نظام است. شما ببینید مردم در این حرکت عظیم چه می‌کنند؛ در سرمای بیست و دوی بهمن، در ماه رمضان با دهان روزه؛ چه اوقاتی که هوا سرد بود، چه حالا که هوا گرم است.<br />
<br />
ان‌شاءالله خواهید دید روز قدس باز مردم چه عظمتی را از خودشان نشان می‌دهند. این نشان دهنده علاقمندی و دلبستگی مردم به نظام است. (دیدار با مسئولان نظام 16 مرداد 90 )<br />
هر نفری که روز قدس توی خیابان می‌آید، به امنیت کشور کمک می کند<br />
<br />
روز قدس در پیش است. روز قدس، یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللیِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران می تواند با کمک ملتهای مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذاری می کند - البته حداقل شصت سال است، یعنی از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است - شصت سال است که دارند سعی می کنند فلسطین را از نقشه‌ جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامی زد توی دهن اینها. ایجاد نظام جمهوری اسلامی و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمی بود که در مقابل این نقشه‌ استکباری ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده.<br />
<br />
روز قدس پشتوانه‌ امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس توی خیابان می‌آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهای انقلابش کمک میکند. روز قدس روز بزرگی است. (دیدار با اساتید دانشگاه‌‌ها 2 شهریور )
        روز جهانی قدس در کلام رهبر انقلاب
        12 توصیه برای استفاده بهتر از لیالی قدر<br />
با آمادگی معنوی وارد شب قدر شوید<br />
ساعات لیله القدر را منتغم بشمارید<br />
از رذائل مادی خود را دور کنید<br />
بهترین اعمال در این شب دعاست<br />
به معنای دعاها توجه کنید<br />
با خدا حرف بزنید<br />
از خدای متعال عذر خواهی کنید<br />
دل هایتان را با مقام والای امیرمؤمنان آشنا کنید<br />
به ولی عصر ،ارواحنافداه توجه کنید<br />
در آیات خلقت و سرنوشت انسان تأمل کنید<br />
برای مسائل کشور و مسلمین دعا کنید<br />
حاجات خود و مؤمنان را از خدا بخواهید
        توصیه های مقام معظم رهبری برای لیالی قدر
        این ترقه بازی هایی که در ایران می‌شود، البته به ما یک صدماتی وارد می‌شود، اما این قدرت نیست.<br />
<br />
ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
رهبر معظم انقلاب در نخستین ساعات پس از حمله تروریستی در تهران گفت: ملت ایران دارد پیش می‌رود؛ این ترقه‌بازی‌هایی هم که امروز شد در اراده‌ی مردم تأثیری نخواهد گذاشت. این‌ها کوچک‌تر از آنند که بتوانند در اراده‌ی ملت ایران و مسئولین اثر بگذارند. البته خود این حوادث نشان داد که اگر جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌هاست ایستادگی نمی‌کرد، ما تا حالا گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در کشور داشتیم. ان‌شاءالله کلک این‌ها کنده خواهد شد.<br />
ترقه بازی در کلام امام خمینی (ره)<br />
<br />
پیام حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت ترورهای خیابانی و بمب گذاری های منافقین: "این ترقه بازی هایی که در ایران می‌شود، البته به ما یک صدماتی وارد می‌شود، اما این یک قدرتی نیست، این‌طور نیست که یک قدرتی باشد که قدرتی در دست آنها هست و دارند ترقه می‌اندازند، بمب را قایم کنند، این را هر بچه‌ای می‌تواند بکند، هر دزدی می‌تواند برود یک جایی یک بمب بگذارد منفجر بکند. این یک مسئله و قدرتی نیست در کار، این عجز و بیچارگی و بدبختی و انحراف است." (صحیفه امام،جلد ۱۵،صفحه ۹۵)<br />
ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
ترقه بازی (1):<br />
<br />
وقتی شکنجه گران آموزش دیده توسط موساد در ساواک را دیده باشی و جنایاتشان را درک کرده باشی به تقلای چند بچه تروریست می گویی: «ترقه بازی»<br />
 <br />
ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
ترقه بازی (2):<br />
<br />
وقتی انفجار و ترور گروهک فرقان را با گوشت و پوستت درک کرده باشی به تقلای چند بچه تروریست می گویی: «ترقه بازی»<br />
<br />
ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
ترقه بازی (3):<br />
<br />
وقتی انفجار و ترور گروهک منافقین در نماز جمعه را مقابل چشمت دیده باشی به تقلای چند بچه تروریست می گویی: «ترقه بازی»<br />
ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
وترقه بازی (4):<br />
<br />
قتی روی لاشه تکنولوژی کدخدای بی خدا در طبس گام نهاده باشی ، به تقلای چند بچه تروریست می گویی: «ترقه بازی»<br />
 <br />
ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
وترقه بازی (5):<br />
<br />
وقتی عملیات نجات سوسنگرد و تبدیل کردن لشکر تانک های صدام به قبرستان آهن پاره را در میدان رهبری کرده باشی به تقلای چند بچه تروریست می گویی: «ترقه بازی»<br />
<br />
 ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
وترقه بازی (6):<br />
<br />
وقتی دهها کیلومتر جلوتر از خط مقدم ،پا در دل خونین شهری می نهی که در دست صدامیان است ،به تقلای چند بچه تروریست می گویی: «ترقه بازی»<br />
ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
وترقه بازی (7):<br />
<br />
وقتی پا در خاک شهری می نهی که در آن 5 هزار نفر با بمب شیمیایی قربانی شده اند و هر لحطه امکان حمله مجدد هست،به تقلای چند بچه تروریست می گویی: «ترقه بازی»<br />
 <br />
ترقه بازی یعنی ...<br />
<br />
وترقه بازی (8):<br />
وقتی در برابر ادعای حمله با بمب اتم  ناتوی غربی عربی  می گویی حیفا و تل آویو با خاک یکسان است و پاسخ تجاوز سیلی  است،به تقلای چند بچه تروریست می گویی: «ترقه بازی»
        ترقه بازی یعنی ...
        یکی از بارزترین ویژگی‌ ها در زندگی سراسر نور امام حسن مجتبی (علیه‌ السلام) که می‌تواند بهترین سرمشق در زندگی دوستدارانش باشد؛ بخشندگی و دستگیری حضرت از دیگران است. ایشان همگان را از دریای جود و کرم خویش بهره‌ مند می ‌ساخت تا آنکه نیازمند دیگر نیازمند نباشد.<br />
امام حسن علیه السلام<br />
دومین امام ما شیعیان فرهنگ کرامت و ایثار را تا روز قیامت به نام خویش ثبت کرد تا چلچراغی باشد و راه درست زندگی کردن را برای ما نورانی سازد. در این متن به نمونه ‌ها و درس ‌هایی از آن کریم اهل بیت می ‌پردازیم.  <br />
کمک به نیازمند یک وظیفه<br />
<br />
 افراد در جامعه یا نیازمندند یا بی‌ نیاز. در فرهنگ دینی برطرف کردن احتیاجات نیازمند، وظیفه الهی افراد بی‌ نیاز شمرده شده است. در چنین شرایطی یک مسلمان وقتی از نیاز و احتیاج یک برادر دینی مطلع می‌ شود؛ نباید صبر کند تا فرد نیازمند اظهار نیاز کند؛ بلکه وظیفه ‌اش کمک به فرد نیازمند است. روزی امام مجتبی (علیه ‌السلام) در مسجد الحرام می ‌شنود که فردی با خدای خود راز و نیاز کرده و عرضه می‌ دارد: خدایا هزار درهم برای من برسان. حضرت به خانه آمده و ده هزار درهم برای آن شخص می ‌فرستد. (مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص17)<br />
<br />
آنجا که فرد بخشی از اموال خود را به نیازمندان ببخشد؛ مواسات است، آنجا که به نیازمندان نیمی از سرمایه خویش را بدهد؛ مساوات و آنجا که از تمام دارایی خود در راه حل مشکل نیازمندان بگذرد؛ ایثار کرده است. در زندگی امام مجتبی(علیه ‌السلام) این هر سه وجود داشت که نمونه ‌هایی از آنها ذکر شد.<br />
<br />
در شعری منقول از امام حسن (علیه ‌السلام) آمده است:<br />
<br />
إِنَّ السَّخَاءَ عَلَی الْعِبَادِ فَرِیضَهٌ  لِلَّهِ یُقْرَأُ فِی کِتَابٍ مُحْکَم‏<br />
<br />
وَعَدَ الْعِبَادَ الْأَسْخِیَاءَ جِنَانَهُ‏  وَ أَعَدَّ لِلْبُخَلَاءِ نَارَ جَهَنَّم‏<br />
<br />
بخشندگی بر بندگان فریضه‌ای الهی است و در قرآن حکیم از آن یاد شده است، خداوند بندگان سخاوتمند را وعده بهشت داده و آتش جهنّم را برای بخیلان مهیا آورده است.(مناقب،ص18)<br />
بی‌ نیاز کردن نیازمند<br />
<br />
برای برچیده شدن چهره فقر از جامعه اسلامی، لازم است که رسیدگی به امور نیازمندان به حدی باشد که نیازمند دیگر نیازمند نباشد. نقل شده که فقیری نزد امام حسن (علیه‌ السلام) آمد و بیان نیاز کرد. حضرت دستور داد تا پنجاه هزار درهم، به همراه پانصد دینار به او بدهند. حجم پول ‌ها به حدی بود که خود فرد امکان حمل آنها را نداشت؛ از این رو یک باربر گرفت تا پول ‌ها را برایش حمل کند. امام مجتبی (علیه ‌السلام) نیز عبای خویش را به عنوان مُزد به آن باربر داد. پس از این بخشش، غلامان حضرت اعتراض کرده و گفتند که دیگر پولی برای ما باقی نماند. حضرت نیز در جواب به آنها فرمودند: «وَ لَکِنِّی‏ أَرْجُو أَنْ‏ یَکُونَ‏ لِی‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ أَجْرٌ عَظِیم‏؛ ولی من امید دارم که نزد خداوند پاداشی بزرگ داشته باشم.» (کشف الغمه فی معرفه الأئمه،ج1،ص599) حضرت با این نوع بخشش، نیازمند را کاملاً بی‌نیاز کرده و او را به طبقه مرفهین وارد ساختند.<br />
جلوگیری از شرمساری نیازمند<br />
<br />
نیازمند با بیان نیاز شخصیت خود را خُرد شده می ‌یابد و شرمنده می ‌شود. اهل کرم به گونه ‌ای می ‌بخشیدند که فرد محتاج حتی احساس شرمساری نکند. بخشیدن شبانه و مخفیانه، بخشیدن از پشت در و بخشیدن به صورت ناشناس از آن جمله کارهاست که بارها در سیره اهل بیت روایت شده است. روزی فقیری نزد امام مجتبی (علیه ‌السلام) می ‌آید و بیان نیاز می ‌کند. حضرت نیز آن فرد را مورد خطاب قرار داده و می ‌فرمایند: «إِنَّ الْمَسْأَلَهَ لَا تَحِلُّ إِلَّا فِی إِحْدَی ثَلَاثٍ دَمٍ مُفْجِعٍ أَوْ دَینٍ مُقْرِحٍ أَوْ فَقْرٍ مُدْقِعٍ؛ کمک خواستن از دیگران، تنها در سه مورد رواست: <br />
<br />
1. خون ‌بهایی به گردن انسان باشد[و توان پرداخت آن نباشد]؛<br />
<br />
2. بدهی سنگینی داشته باشد[و از عهده پرداخت آن برنیاید]؛<br />
<br />
3. درمانده ‌ای باشد[که دستش به جایی نرسد.]»<br />
<br />
مرد فقیر نیز سبب نیازمندی خود را در یکی از این سه مورد بیان کرده و حضرت وی را مورد عطا و بخشش خویش قرار می‌ دهند. (خصال،ج1،ص135)<br />
<br />
حضرت با اینگونه برخورد، در اصل بیان نیاز فرد نیازمند را موجه عنوان کرده و جلوی شرمساری وی را گرفتند. <br />
<br />
از پدرم شنیدم که پیامبر اکرم (‏صلی‏ الله ‏علیه ‏و آله) فرمود: «مَنْ سَعی فی حاجَهِ اَخیهِ الْمُسْلِمِ فَکَاَنَّما عَبَدَاللهَ عَزَّ وَ جَلَّ تِسْعَهَ آلافِ سَنَه، صائماً نَهارَهُ، قائماً لَیْلَهُ؛ هر کس حاجت برادر مسلمان خود را برآورد، نزد خدا مانند کسی است که نه هزار سال، روزها روزه گرفته و شب ها را به عبادت گذرانیده است.<br />
چاره ‌جویی برای نیازمندان<br />
<br />
گاهی انسان منابع مالی مناسبی برای بخشیدن ندارد؛ اما می ‌تواند برای برطرف شدن مشکل، اقدامی کرده و دست به کار شود. روزی حضرت امام حسن در مسجد الحرام معتکف بودند که فردی نیازمند سراغ حضرت آمد و عنوان کرد که بدهکار است و از عهده ادای قرض خود بر نمی ‌آید. حضرت قسم یاد کرد که پولی به همراه ندارد؛ ولی برای برطرف شدن نیاز یک برادر دینی خود اقدام به خروج از مسجد برای مهلت گرفتن از طلبکار کرد. در حین خروج نیز وقتی به ایشان اعتراض شد که معتکف نباید از مسجد خارج شود؛ این نوع خروج را باطل کننده اعتکاف ندانسته و بیان داشتند: «از پدرم شنیدم که پیامبر اکرم (‏صلی‏ الله ‏علیه ‏و آله) فرمود: «مَنْ سَعی فی حاجَهِ اَخیهِ الْمُسْلِمِ فَکَاَنَّما عَبَدَاللهَ عَزَّ وَ جَلَّ تِسْعَهَ آلافِ سَنَه، صائماً نَهارَهُ، قائماً لَیْلَهُ؛ هر کس حاجت برادر مسلمان خود را برآورد، نزد خدا مانند کسی است که نه هزار سال، روزها روزه گرفته و شب ها را به عبادت گذرانیده است.‌» (وسائل‌الشیعه،ج7،ص409)<br />
<br />
گاهی فرد می ‌تواند با خرج کردن از آبروی خود اقدام به گره ‌گشایی از مشکلات دیگران کند. در این صورت نیز از پاداش الهی برخوردار می ‌شود.<br />
از مواسات تا ایثار<br />
<br />
تاریخ نگاران نوشته‌اند که حضرت امام حسن (علیه‌ السلام) سه بار نیمی و دو بار تمامی دارایی خود را در راه خدا انفاق کرد.(تاریخ یعقوبی، ج2،ص215)  حضرت با این کار خویش زندگی نیازمندان زیادی را سر و سامان می ‌داد و زندگی آبرومندانه برای آنها ایجاد می‌ کرد. حضرت گاهی در مقابل نیازمندان مواسات، گاهی مساوات و گاهی ایثار می‌ کرد.<br />
<br />
آنجا که فرد بخشی از اموال خود را به نیازمندان ببخشد؛ مواسات است، آنجا که به نیازمندان نیمی از سرمایه خویش را بدهد؛ مساوات و آنجا که از تمام دارایی خود در راه حل مشکل نیازمندان بگذرد؛ ایثار کرده است. در زندگی امام مجتبی(علیه ‌السلام) این هر سه وجود داشت که نمونه ‌هایی از آنها ذکر شد.<br />
<br />
حضرت که اطمینان داشتند از راه حلال و با تلاش ‌ها و کوشش ‌های خویش می ‌توانند دوباره اموال و دارایی مورد نیاز خود را تأمین کنند؛ اقدام به ایثار و گذشتن از تمام دارایی ‌های خود یا نیمی از آن می ‌کردند. اگر ما توانایی انجام چنین کار را نداریم؛ دیگر نباید از مواسات و حل  بخشی از مشکلات نیازمندان چشم‌ پوشی کنیم.<br />
نکته پایانی<br />
سوار کردن یک فرد پیاده، دعوت به منزل و مهمان سفره غذا کردن آنها، تهیه لباس ‌ها و اقدام برای تأمین لوازم زندگی از یک سو و بخشیدن وسایل قابل استفاده خود به افراد محتاج، همکاری با نهادهای خیریه و تحت پوشش قرار دادن ایتام؛ همگی می ‌تواند گام‌ های کوچک برای پیروی از آن امام بزرگ باشد.
        گام هایی کوچک در مسیر پیروی از امام حسن علیه السلام
        از غم دوست در این میکده فریاد کشم<br />
<br />
دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم<br />
<br />
داد و بی داد که در محفل ما رندی نیست<br />
<br />
که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم<br />
<br />
شادیم داد ، غمم داد و جفا داد و وفا<br />
<br />
باصفا منت آن را که به من داد کشم<br />
<br />
عاشم ، عاشق روی تو ، نه چیز دگری<br />
<br />
بار هجران و وصالت به دل شاد ،کشم<br />
<br />
در غمت ای گل وحشی من ، ای خسرو من<br />
<br />
جور مجنون ببرم ، تیشه فرهاد کشم<br />
<br />
مُردم از زندگی بی تو که با من هستی<br />
<br />
طرفه سرّی است که باید برِ استاد کشم<br />
<br />
سال ها می گذرد ، حادثه ها می آید<br />
<br />
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم<br />
<br />
امام خمینی (ره)<br />
<br />
انتظار فرج از نیمه ی خرداد کشم<br />
<br />
 <br />
<br />
از غم دوست در این میکده فریاد کشم        دادرس نیست که در هجررخش داد کشم <br />
<br />
سال ها می گذرند ، حادثه ها می آیند              انتظار فرج از نیمه ی  خرداد  کشم  <br />
<br />
          <br />
<br />
بله! این پیر خمین بود که از همان زمان که جوانان این مرز و بوم در 15 خرداد 42 در خون خود غلطیدند ، پیروزی ملت را در مکتوب سرنوشت عیان می دید.  <br />
<br />
« اِن مع العسر یسری » <br />
<br />
وقتی فتنه ها شدیدتر می شود، و حلقه آزارها تنگ تر ، باید منتظر فرج باشیم .<br />
<br />
راستی صحنه عبور اسب ها از میان آتش، در ابتدای « ملک سلیمان » یادتان هست ؟<br />
<br />
برای « رفعت ملک » عبور از فتنه ها اجتناب ناپذیر است .  <br />
<br />
همین انقلاب خودمون تا حالا با چند تا فتنه دست و پنجه نرم کرده ؟<br />
<br />
از گروهک های ضدانقلاب گرفته تا نهضت آزادی و منافقین ، دولت بنی صدر ، کودتای نو‍ژه ، ترور شخصیت ها ، و جنگ تحمیلی.  <br />
<br />
بعد از رحلت امام هم به فاصله ده سال ، قضیه کوی دانشگاه 78 ، و باز به فاصله ده سال فتنه سبز .<br />
<br />
اما با وجود این همه برنامه ریزی و تلاش مستمر دشمنان ، هر بار انقلاب محکمتر از قبل ایستاد و پایه های نظام مستحکمتر شد .  <br />
<br />
شاید یکی از حکمت های آن ، غربال شدن مردم ، و جدا شدن سره از ناسره باشد . ریزش هایی که به معنای خانه تکانی است . دانه های فاسد باید جدا شوند ، پیش از اینکه همه ی بار را به فساد بکشانند . <br />
<br />
توی فیلم ملک سلیمان ، حداقل دو فتنه مهم به تصویر کشیده شده : فتنه اجنه و شیاطین ، و فتنه علمای یهود . درهم پیچیدگی این دو فتنه ، انسان را به یاد فتنه های سخت زمان ظهور می اندازد .  <br />
<br />
کار تا حدی سخت می شود که قدرت تشخیص از مردم سلب می گردد . اینجا تنها سلاحی که به کار می آید ، « تقوی و اطاعت از سلیمان » است . <br />
<br />
 و سلیمان یعنی امام ، یعنی ولی ، یعنی «صراط مستقیم » ، یعنی « حبل الله » ، یعنی همان ولایت امیرالمومنین (ع).  <br />
<br />
زمان فتنه اگر بخواهی فقط به عقل تکیه کنی زمین می خوری . دشمن هم دم از ایمان می زند و مانند عمروعاص قرآن سر نیزه می کند . به قول حضرت آقا :« شاخص لازم است تا راه را گم نکنیم . »  <br />
<br />
شاخص چیست ؟ همان «هدایت» الهی که بر بشر نازل شده(1)، شاخص همان ولایت است که بر آن از ما میثاق گرفته شده . خداوند توفیق تبعیت از هدایت عطا کند ان شاءلله.
        انتظار فرج از نیمه ی خرداد کشم
        ماه مبارک رمضان در جبهه‌ها چگونه می‌گذشت؟<br />
آفتاب سوزان تابستان، آتش توپ و تانک و گرمای جنوب شرایط سختی را برای رزمندگان در ماه مبارک رمضان رقم می‌زد، ساعت‌ها آب ننوشی و غذانخوری کار بسیار سختی بود که رزمندگان تحمل می‌کردند.<br />
<br />
این روزها که مردم ایران اسلامی در امنیت کامل در ماه خدا روزه‌دار هستند، این امنیت و آرامش در سایه مجاهدت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به دست آمده است.<br />
 <br />
طی این گزارش به حال و هوای آن روزهای جبهه‌ها در ماه مهمانی خدا می‌پردازیم.<br />
 <br />
 <br />
انجام چند عملیات پیروزمندانه توسط رزمندگان روزه‌دار<br />
 <br />
 <br />
رزمندگان ایران اسلامی با آموزش‌های نظامی و زبان روزه، چند عملیات مهم از جمله رمضان، رقابیه و بیت‌المقدس 7 را در ماه رمضان در جنوب کشور پیروزمندانه به ثبت رسانند.<br />
 <br />
حدود 15 هزار شهید در ماه مبارک رمضان و چهار هزار شهید والامقام و گرانقدر در عملیات رمضان که در تیرماه 61 انجام شد به فیض شهادت رسیدند.<br />
 <br />
 <br />
روایتی از چند رزمنده<br />
 <br />
نامش ناصر شریفی است؛ اما جانبازان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در شهر قم، حاج ناصر، خطابش می‌کنند.<br />
 <br />
آقای شریفی که سابقه ۸۸ ماه حضور در جبهه را در کارنامه خود دارد، از فرماندهان ۸ سال دفاع مقدس و از همرزمان سردار شهید مهدی زین الدین فرمانده لشگر ۱۷ علی ابن ابی طالب(ع) قم، سردار شهید محمد بنیادی است.<br />
 <br />
 <br />
ماه رمضان در جبهه‌ها چگونه می‌گذشت <br />
 <br />
 <br />
وی می‌گوید: یکی از ماه‌های رمضان ایام جنگ را که به خاطر می‌آورم، مربوط به زمان نزدیک به عملیات کربلای ۵ بود؛ با این که ماه رمضان آن سال در فصل گرم تابستان بود و از طرفی منطقه شلمچه در استان خوزستان، گرمای بسیار شدیدتری نسبت به سایر نقاط ایران داشت.<br />
 <br />
اما بسیاری از رزمندگان با این که توسط فرماندهان و روحانیون تاکید می‌شد که لازم نیست روزه بگیرید، روزه می‌گرفتند و واقعا فقط به فکر نزدیکی به خدا بودند. بچه‌هایی هم که در خط پدافندی شلمچه بودند نیز روزه می‌گرفتند. <br />
 <br />
فرماندهان نیز وقتی می‌دیدند که تاکیدات آنان مبنی بر روزه نگرفتن برخی رزمندگان کارساز نیست، به برخی از آنان که احساس می‌کردند فشار زیادی را به خاطر روزه گرفتن تحمل می‌کنند، مرخصی اجباری می‌دادند و می‌گفتند باید بروید روزه‌هایتان را در شهر خود بگیرید و بعد از آن برگردید.<br />
 <br />
 <br />
ماه رمضان در جبهه‌ها چگونه می‌گذشت <br />
 <br />
 <br />
جلیل سوری یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس است، درباره رمضان و رزمندگان در آن روزها می‌گوید:<br />
 <br />
 <br />
دشمن بعثی از معنویت رزمندگان مطلع بود و در ماه رمضان بر شدت آتش توپخانه و پاتک‌های خود می‌افزود، دشمنان خوب می‌دانستند که نیروهای با معنویت ایران اسلامی در ماه رمضان روزه‌دار هستند و از این فرصت استفاده می‌کردند، تا وضعیت جبهه‎ها را به سود خودشان عملیاتی کنند.<br />
 <br />
رزمندگان در ماه رمضان با زبان روزه همه مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام می‌دادند و برای کم کردن تشنگی در زیر آفتاب سوزان جنوب چفیه‌هایشان ر با آب خیس کرده و روی سر و صورتشان می‌گذاشتند تا شاید اندکی از حرارت بدنشان کم شود و در مواقع افطار آنقدر گذشت داشتند که هیچ کدام برای افطار از دیگری سبقت نمی‌گرفتند.<br />
 <br />
 روایتی از زبان سردار مرتضی حاج باقری از اسارت و رمضان<br />
 <br />
ما در دوران اسارت جز مفقودین بودیم یعنی نه ایران از ما خبر داشت و نه صلیب سرخ جهانی نام ما را ثبت کرده بود. به همین جهت مشکلات ما از سایر اسرا بیشتر بود. هیچ نام و نشانی از ما در جایی نبود.<br />
<br />
عراقی‌ها به ما خیلی سخت می‌گرفتند جز ارتباط و تکیه به خدا هیچ راهی نبود تنها امیدمان استعانت خداوند بود یکی از راه‌های تحکیم ارتباط الهی بحث نماز و روزه بود بچه‌هایی که با ما در اردوگاه 12 و 18 بودند تقریبا ماه رجب و ماه شعبان را در استقبال از ماه رمضان روزه می‌گرفتند هر چند که روزه گرفتن و نماز خواندن حتی به صورت فرادی هم جرم بود.<br />
 <br />
بارها اتفاق می‌افتاد که هنگام نماز دژخیمان بعثی به بچه‌ها حمله می‌کردند و جهت آنها را از قبله تغییر می‌دادند و نماز را بهم می‌زدند حتی یک شب مجبور شدیم نماز مغرب و عشا را به حالت خوابیده و زیر پتو به جا بیاوریم.<br />
 <br />
روزه گرفتن جرم سنگین‌تری بود بچه‌ها غذای ظهر را می‌گرفتند و در یک پلاستیک می‌ریختند چهار گوشه آن را جمع کرده و گره می‌زدند سپس این غذا را در زیر پیراهن خود پنهان می‌کردند و افطار می‌خوردند اگر موقع تفتیش از کسی غذا می‌گرفتند او را شکنجه می‌دادند.<br />
 <br />
آن غذای سرد ظهر با غذای مختصری که احیانا در شب می‌دادند را بچه‌ها به عنوان افطار می‌خوردند و تا افطار بعد به همین ترتیب می‌گذشت. <br />
 <br />
روایتی دیگر از رزمنده سید ابراهیم یزدی <br />
 <br />
سال 60 ماه رمضان در اوایل مرداد ماه و گرمای بالای 50 درجه خوزستان بسیار طاقت فرسا بود.<br />
 <br />
 <br />
ماه رمضان در جبهه‌ها چگونه می‌گذشت <br />
 <br />
 <br />
رزمندگانی که از اقصی نقاط کشور به جبهه می‌آمدند حکم مسافر را داشتند و کمتر می‌توانستند یک جا ثابت باشند بعضی از آنها در یک منطقه می‌ماندند و از مسئول و یا فرمانده مربوطه مجوز می‌گرفتند و قصد ده روز نموده و روزه دار می‌شدند.<br />
 <br />
روزهای طولانی بالای 16 ساعت گرمای شدید و سوزان،  نبرد با دشمن حتی در منطقه پدافندی شدت یافتن تشنگی و ضعف و بی حالی از جمله مواردی بود که وجود داشت اما به لطف خدا در ایمان و اراده‌ی رزمندگان خللی ایجاد نمی‌شد.<br />
 <br />
 <br />
ماه رمضان در جبهه‌ها چگونه می‌گذشت <br />
 <br />
 <br />
 <br />
گرمای شدید باد و طوفان شن‌های روان و از همه مهم‌تر نبرد با دشمن آنهم برای کسانی که روزه دار بودند بسیار سخت بود. انسان تا در شرایط موجود قرار نگیرد درک مطلب برایش سنگین است. در آن عملیات بسیاری از عزیزان به وصال حضرت حق پیوستند در حالیکه روزه دار بودند و لبهایشان خشکیده بود. اما به عشق اباعبدالله الحسین(ع ) و عطش کربلا رفتند و به شهادت رسیدند.<br />
 <br />
 <br />
روایتی از ایثارگر حبیب الله ابوالفضلی در مورد روزه‌دار سیزده ساله<br />
 <br />
در ماه رمضان سال 63 از طرف لشگر 25 کربلا به پایگاه شهید مدنی اعزام شدیم (پایگاه لشگر 8 نجف اشرف ) چون قرار بود به مقر عملیات منتقل شویم حکم مسافر را داشتیم و روزه بر ما واجب نبود اما کسانی که در ماه مبارک در پایگاه اهواز می‌ماندند می‌بایست روزه می‌گرفتند از جمله مسئولین ستاد و امام جماعت و مکبر که نوجوان 13 ساله‌ای بود.<br />
 <br />
 <br />
 ماه رمضان در جبهه‌ها چگونه می‌گذشت<br />
 <br />
 <br />
 ماه رمضان در جبهه‌ها چگونه می‌گذشت<br />
 <br />
 <br />
هوای اهواز بسیار گرم بود و حتی یک ساعت بدون نوشیدن آب قابل تحمل نبود. اواخر ماه مبارک که به اهواز برگشته بودم احساس کردم نصف گوشت بدن این نوجوان آب شده است. واقعا ایمان از چهره نحیف این نوجوان (مکبر نماز خانه) متجلی بود.
        ماه مبارک رمضان در جبهه‌ها چگونه می‌گذشت؟
        سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر / روز مقاومت و پیروزی گرامی و جاودانه باد...
        سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر / روز مقاومت و پیروزی گرامی و جاودانه باد
        پیامک نیمه شعبان<br />
<br />
 <br />
<br />
ای وارث تاج و تخت محمود بیا / مرآت صفات پاک معبود بیا<br />
<br />
خلق آرزوی بهشت موعود کنند / والله تویی بهشت موعود بیا<br />
<br />
عید شعبان مبارک باد<br />
<br />
 <br />
<br />
 <br />
<br />
پیامک نیمه شعبان, پیامک تبریک نیمه شعبان, عید شعبان<br />
<br />
پیامک نیمه شعبان<br />
<br />
 <br />
<br />
مـژده‌ی آمـدنت قیمـت جـان می‌ارزد<br />
<br />
تاری از موی تو آقـا به جهـان می‌ارزد<br />
<br />
السلام علیک یا صاحب الزمان<br />
<br />
بهترین هدیه به امام زمان عج ترک یک گناه است<br />
<br />
 <br />
<br />
 <br />
<br />
پیامک نیمه شعبان, پیامک تبریک نیمه شعبان, عید شعبان<br />
<br />
پیامک نیمه شعبان<br />
<br />
 <br />
<br />
بر منتظرین مژده بده منتظر آمد / از مهد بقا مهدی ثانی عشر آمد<br />
<br />
ای منتظران گنج نهان می آید / آرامش جان عاشقان می آید<br />
<br />
بر بام سحر طلایه داران ظهور / گفتند که صاحب الزمان می آید<br />
<br />
میلاد امام زمان بر شما مبارک<br />
<br />
 <br />
<br />
 <br />
<br />
پیامک نیمه شعبان, پیامک تبریک نیمه شعبان, عید شعبان<br />
<br />
پیامک نیمه شعبان<br />
<br />
 <br />
<br />
عصر انتظار، ولادتت را به جشن گرفته است، ای گل نرگس<br />
<br />
چشمان منتظر ما، خیس از اشک شوق میلاد توست، مهدی زهرا<br />
<br />
خجسته باد میلاد مولود نجات<br />
<br />
 <br />
<br />
پیامک نیمه شعبان, پیامک تبریک نیمه شعبان, عید شعبان<br />
<br />
پیامک نیمه شعبان<br />
<br />
 <br />
<br />
آمدنت چون رستاخیز، عدل گستر است و چون سپیده صبح،<br />
<br />
نوید آغازی دوباره برای همه خوبی هاست .<br />
<br />
میلاد مهدی موعود مبارک باد<br />
<br />
 <br />
<br />
 <br />
<br />
پیامک نیمه شعبان, پیامک تبریک نیمه شعبان, عید شعبان<br />
<br />
پیامک نیمه شعبان<br />
<br />
 <br />
<br />
جلوه گل عندلیبان را غزلخوان می کند<br />
<br />
نام مهدی صد هزاران درد درمان می کند<br />
<br />
مدعی گوید که با یک گل نمی آید بهار<br />
<br />
من گلی دارم که دنیا را گلستان می کند<br />
<br />
ولادت امام زمان(ع) مبارک باد
        خجسته باد میلاد مولود نجات
        "جوان است اما اشبه الناس به رسول الله"<br />
<br />
امشب شب میلاد جوان رعنا و دلاور حسین (ع) است. <br />
جوان است اما اشبه الناس خلقا و منطقا به رسول الله است...<br />
در علم و آگاهی سرآمد، در تسلیم امر الهی بی مانند، گفتار و سیره زندگی اش الگوی پیران و جوانان عالم است...<br />
در قیام عاشورا تا وقتی که جوان حماسه سازی چون او وجود دارد، مجال میدان به بزرگان نمی رسد.   یکه تاز میدان است و طنین رجزهای او پشت پشت دشمن را کمر به زمین زده است. وقتی شمشیر از نیام بیرون می افکند، ایمان و قوت جوانیش با صدای هلهله فرشتگان آسمان در می آمیزد و فریاد امامش ترحیب و تکبیر است.<br />
 آن جوان باغیرت، اولین شهید از <br />
بنی هاشم است... آری او علی اکبر(ع) حسین است. <br />
به خدا که از آن روز تاکنون هیچ اسوه و الگویی چون او برای جوانان عالم، دیده به دنیا ننهاده است...  <br />
ما جوانان ایران اسلامی از او آموخته ایم که جوان باید دلاور و شجاع باشد و پا به عرصه های سخت بنهد... جوان باید پرچمدار و پیشروی دغدغه های امامش باشد... جوان باید آرمانگرا و تکلیف گرا باشد... و چه خوب رهبر حکیم و عزیزمان فرموند: کار را باید امروز نیز به جوانان سپرد؛ جوان گره گشای دوران های سخت و محنت های بزرگ است...<br />
آری فردا از آن توست. بسم الله...<br />
<br />
میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان مبارک باد.
        میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان مبارک
    وزارت ورزش و جوانان
    مجموع بازدیدها : 2,896,016
    تعداد بازدید امروز : 14,446
    تعداد کاربران آنلاین : 4
    آخرین به روزرسانی : 1396/04/08
    کلیه حقوق متعلق به وزارت ورزش و جوانان می باشد.