• وزارت ورزش و جوانان
    وزارت ورزش و جوانان
       
      •  
      • فهرست سخن روز
        دعای روز اول ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
 اللهمَ  اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَهِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ.<br />
<br />
خدایا قرار بده روزه مرا در آن روزه داران واقعی وقیام وعبادتم در آن قیام شب زنده داران وبیدارم نما در آن از خواب بی خبران وببخش به من جنایتم را در این روز ای معبود جهانیان ودر گذر از من ای بخشنده جنایات کاران.<br />
<br />
 <br />
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءهِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.<br />
<br />
خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودیت وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت وتوفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودت ای مهربانترین مهربانان.<br />
<br />
 <br />
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهه والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.<br />
<br />
خدایا روزی کن مرا در آنروز هوش وخودآگاهی را ودور بدار در آن روز از نادانی وگمراهی وقرار بده مرا بهره وفایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت ای بخشنده ترین بخشندگان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَهِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَهَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.<br />
<br />
خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت وبچشان در آن شیرینی یادت را ومهیا کن مرا در آنروز رای انجام سپاس گذاریت به کـرم خودت نگهدار  مرا در این روز به نگاه داریت وپرده پوشی خودت ای بیناترین بینایان.<br />
<br />
 <br />
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.<br />
<br />
خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان وقرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته وفرمانبردارت وقرار بده مرا در این روز ازدوستان نزدیکت به مهربانی خودت ای مهربان ترین مهربانان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبـهَ الرّاغبینَ.<br />
<br />
خدایا وا مگذار مرا در این روز در پی نافرمانیت روم ومزن مرا با تازیانه کیفر ودور وبرکنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان ونعمتهای بی شمار تو ای حد نهایی علاقه واشتیاق مشتاقان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.<br />
<br />
خدایا یاری کن مرا در این روز بر روزه گرفتن وعبـادت وبرکنارم دار در آن از بیهودگی وگناهان وروزیم کن در آن یادت را برای همیشه به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَهَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَهِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین.<br />
<br />
خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان وطعام نمودن بر مردمان وافشاء سلام ومصاحبت کریمان به فضل خودت ای پناه آرزومندان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز نهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
االلهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَهِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَهِ وخُذْ بناصیتی الی مَرْضاتِکَ الجامِعَهِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین.<br />
<br />
خدایا قرار بده برایم در آن بهره ای از رحمت فراوانـت وراهنمائیم کن در آن به برهان وراههای درخشانت وبگیر عنانم به سوی رضایت همه جانبه ات بدوستی خود ای آرزوی مشتاقان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز دهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
االلهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَهَ الطّالِبین.<br />
<br />
خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت ومقرر کن در آن از کامروایان حضرتت ومقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت ای نهایت همت جویندگان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.<br />
<br />
خدایا دوست گردان بمن در این روز نیکی را و نـاپسند بدار در این روز فسق ونافرمانی  را وحرام کن بر من در آن خشم وسوزندگی را به یاریت ای دادرس داد خواهان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَهَ الخائِفین.<br />
<br />
خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش وپاکدامنی وبپوشانم در آن جامه قناعت وخودداری ووادارم نما  در آن بر عدل وانصاف وآسوده ام دار در آن از هر چیز که میترسم به نگاهداری خودت ای نگه دار ترسناکان .<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ علی کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقی وصُحْبهِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّهَ عیْنِ المَساکین.<br />
<br />
خدایا پاکیزه ام کن در این روز از چرک وکثافت وشکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنی ها وتوفیقم ده در آن برای تقوی وهم نشینی با نیکان به یاریت ای روشنی چشم مستمندان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.<br />
<br />
خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها وبیهودگیها وقرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات ای عزت دهنده مسلمانان<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَهَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَهِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین.<br />
<br />
خدایا روزی کن مرا در آن فرمانبرداری فروتنان وبگشا سینه ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت ای امان ترسناکان. <br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَهِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَهِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.<br />
<br />
خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان ودورم دار در آن از رفاقت بدان وجایم ده در آن با مهرت به سوی خانه آرامش به خدایی خودت ای معبـود جهانیان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الی التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ علی محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.<br />
<br />
خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهای شایسته واعمال نیک وبرآور برایم حاجتها وآرزوهایم ای که نیازی به سویت تفسیر وسؤال ندارد ای دانای به آنچه در سینه های جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز هیجدهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.<br />
<br />
خدایا آگاهم نما در آن برای برکات سحرهایش وروشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش وبکار به همه اعضایم به پیروی آثارش به نور خودت ای روشنی بخش دلهای حق شناسان<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین.<br />
<br />
خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوی خیرهایش ومحروم نکن ما را از پذیرفتن نیکیهایش ای راهنمای به سوی حـق آشکار .<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَهِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینهِ فی قُلوبِ المؤمِنین.<br />
<br />
خدایا بگشا برایم در آن درهای بهشت وببند برایم درهای آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن برای تلاوت قرآن ای نازل کننده آرامش در دلهای مؤمنان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.<br />
<br />
خدایا قرار بده برایم در آن به سوی خوشنودیهایت راهنمایی و قرار مده شیطان را در آن بر من راهی وقرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه ای برآورنده حاجتهای جویندگان<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَهِ المُضْطَرّین.<br />
<br />
خدایا بگشا به رویم در این ماه درهای فضلت وفرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن برای موجبات خوشنودیت ومسکنم ده در آن وسطهای بهشت ای اجابت کننده خواسته ها ودعاهای بیچارگان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.<br />
<br />
خدایا بشوی مرا در این ماه از گناه وپاکم نما در آن از عیب ها وآزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکاری دلها ای چشم پوش لغزشهای گناهکاران.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.<br />
<br />
خدایا من از تو میخواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه می برم بتو از آنچه تو را بیازارد واز تو خواهم توفیق در آن برای اینکه فرمانت برم ونافرمانی تو ننمایم ای بخشنده سائلان<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّهِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.<br />
<br />
خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت ای نگهدار دلهای پیامبران.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست وششم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.<br />
<br />
خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده وگناه مرا در این ماه آمرزیده وکردارم را در آن مورد قبول وعیب مرا در آن پوشیده ای شنواترین شنوایان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَهِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.<br />
<br />
خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را وبگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی وبپذیر عذرهایم وبریز از من گناه وبارگران را ای مهربان به بندگان شایسته خویش.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین .<br />
<br />
خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات وگرامی دار در آن به حاضر کردن ویا داشتن مسائل ونزدیک گردان در آن وسیله ام به سویت از میـان وسیله ها ای آنکه سرگرمش نکند اصرار وسماجت اصرار کنندگان.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز بیست ونهم ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَهِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَهِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَهِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.<br />
<br />
خدایا بپوشان در آن با مهر ورحمت وروزی کن مرا در آن توفیق وخودداری وپاک کن دلم را از تیرگیها وگرفتگی های تهمت ای مهربان به بندگان با ایمان خود.<br />
<br />
 <br />
<br />
دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
<br />
اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ علی ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکَمَهً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین.<br />
<br />
خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانی وقبول بر طبق خوشنودی تو وپسند رسول تو باشد واستوار باشد فرعش بر اصل به حق آقای ما محمد وخاندان پاکش وستایش خاص پروردگار جهانیان است.
        دعای روزهای ماه رمضان
        پای درس آیه الله حق شناس؛<br />
عمل صالح کلید رفع اضطراب<br />
زیاد کردن طول و عرض زندگی برای رفع اضطراب قلب! خدا رحمت کند مرحوم اشراقی را که می‌گفت: ما برای این‌که ـ به نظر خودمان ـ اطمینان قلب برایمان حاصل بشود، دائم عرض و طول زندگی را زیاد می‌کنیم؛<br />
آیه الله حق شناس<br />
▪ زیاد کردن طول و عرض زندگی برای رفع اضطراب قلب!<br />
خدا رحمت کند مرحوم اشراقی را که می‌گفت: ما برای این‌که ـ به نظر خودمان ـ اطمینان قلب برایمان حاصل بشود، دائم عرض و طول زندگی را زیاد می‌کنیم، انسان با خود می‌گوید: شاید نگرانی و اضطراب قلب من به‌خاطر این است که منزل ییلاقی ندارم! یا به‌خاطر این است که اتومبیل ندارم! همه این‌ها را تهیه می‌کند، اما می‌بیند که اضطرابات قلبی شدیدتر شد.<br />
<br />
باباجان! خودت را خسته نکن! آیا تصور می‌کنی که سعادت و آرامش تو در این است که از نفست اطاعت کنی؟!<br />
<br />
آن مگسی که در تار عنکبوت افتاده، هرچه بیشتر تقلا می‌کند، بیشتر تارهای عنکبوت به پای او می‌پیچد. هرچه که به غرائز نفسانی ترتیب اثر بدهید، وقتی به آن رسیدید، می‌بینید که بالاتر از آن‌را طلب می‌کنید! «گفت چشم تنگ دنیا دوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور». همین دنیایی که داری برای تو بس است. بر همین اساس است که پروردگار عالم می‌فرماید: هر مؤمنی ـ از زن و مرد ـ عمل صالح بکند، او را از طلب دنیا باز می‌داریم و می‌گوییم، همین که داری، برای تو بس است. «فلنحیینّه حیاه طیّبه». (نحل/97)، پروردگار متکفل اولیای خود است.<br />
<br />
▪ رمز موفقیت<br />
مرحوم مامقانی بزرگ قدس‌سره ـ که حاشیه توضیحی بر مکاسب نوشته است ـ در وصیت خود به فرزندش آقا شیخ عبدالله (که هر دو مجتهد بودند) می‌فرماید: همان‌طور که چوپان گله را از علف‌های هرزه و مسموم‌کننده بر حذر می‌دارد و آن‌ها را در تحت تکفل و تحفظ خودش قرار می‌دهد، پروردگار عزیز هم اولیای خودش را از موارد غره بر حذر می‌دارد و نمی‌گذارد برای به دست آوردن دنیا خودشان را به آب و آتش بزنند. بنابراین رمز موفقیت این است و باید انسان جدیت بکند تا به جایی برسد که خود پروردگار عزیز عزوجل متکفل او بشود و او را از موارد غره برحذر بدارد.<br />
<br />
انسان باید تلاش کند تا مانند آن جوان باشد که وقتی رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم از او پرسید: علامت یقینت چیست؟ گفت: یا رسول‌الله! کسی در نهاد من است که مرا موعظه می‌کند و از روز واپسین برحذر می‌دارد. (کافی/2/53)<br />
<br />
▪ تمام جدیت‌ها برای رسیدن به مقام یقین<br />
تمام جدیت‌ها برای رسیدن به مقام یقین است. ما هم صحبتش را می‌کنیم که «وصف‌العیش نصف‌العیش». (توصیف کردن عیش و خوشی، نصف عیش و خوشی است) آن‌هایی که این مقام را دارند، خودشان می‌فهمند. آن‌هایی هم که ندارند، در صدد باشند که مورد اعانت پروردگار واقع بشوند، ان‌شاءالله.<br />
<br />
▪ چرا پروردگار ما را یاری نمی‌کند؟!<br />
مرحوم فیض‌ قدس‌سره کتاب «احیاء علوم‌الدین» غزالی را تهذیب کردند و برخی از حرف‌های ناروا و نامناسب را حذف کرده و نام کتاب جدید را «محجهالبضاء فی احیاءالاحیاء» گذاشتند. ایشان در این کتاب به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه اشاره می‌کنند که حضرت می‌فرماید: محبوب‌ترین بنده نزد خداوند، بنده‌ای است که پروردگار او را علیه نفسش اعانت و یاری کرده است. «عبادالله ان من احب عبادالله الیه عبدا اعانه الله علی نفسه». بعد در ادامه می‌نویسد که ما باید از خودمان سئوال کنیم که چرا پروردگار ما را یاری نمی‌کند؟! اگر مورد عنایت واقع شدی، نشانه دارد. نشانه آن این است که حزن و خوفی بر قلب می‌نشیند و چراغ هدایت در قلب روشن می‌شود. «فاستشعر الحزن و تجلبب الخوف فزهر مصباح‌الهدی فی قلبه». (نهج‌البلاغه/خطبه86)<br />
<br />
در هر هزار نفر، دو نفر، سه نفر، چهار نفر، شاید به این مقام برسند که غایت خلقت پروردگار است.<br />
<br />
▪ روایتی از حضرت زهرا‌ سلام‌الله علیها درباره ثمرات اخلاص<br />
گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس.<br />
<br />
یک روایتی است که حضرت زهرا‌ سلام‌الله علیها می‌فرمایند: «من اصعد الی‌الله خالص عبادته اهبط‌ الله عزوجل له افضل مصلحته» (بحارالانوار/70/249) اگر شما اعمال خودتان را خالصانه به پروردگار عرضه کنید، پروردگار هم مصالح شما را به شما تحویل خواهد داد. آیا من عمل خالص به پروردگار تحویل داده‌ام، تا پروردگار هم مصالح مرا مشخص کند؟ فقط کلمات پاک و خالص به سوی پروردگار می‌رود. «الیه یصعدالکلم الطیب» (فاطر/10) ما فقط مدام اعتراض می‌کنیم که چرا پروردگار مصلحت ما را نمی‌دهد!
        عمل صالح کلید رفع اضطراب
         کیفیت شهادت و وصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به حضرت علی (سلام الله علیه) هنگام شهادت و دفن آن حضرت را توضیح دهید.<br />
<br />
پاسخ:<br />
در منابع شیعه و سنی در زمینه شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام مطالبی اعم از تاریخی و روایی ذکر شده است که در این مطلب اجمالا به آن می‌پردازیم.<br />
در کتاب روضه الواعظین روایت کرده‌اند که حضرت فاطمه علیهاالسلام را بیماری شدیدی عارض گردید و تا چهل روز ممتد شد، چون خبر وفات آن حضرت علیهاالسلام به او رسید امّ ایمن و اسماء بنت عمیس و حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام را حاضر ساخت و گفت: ای پسرعمّ! از آسمان خبر فوت به من رسیده و من عازم سفر آخرتم، تو را وصیت می‌کنم به چیزی چند که در خاطر دارم.<br />
چون خبر شهادت حضرت زهرا در مدینه منتشر گردید، شیون از خانه‌های مدینه بلند شد، و مردم جمع شده بودند و گریه می‌کردند و انتظار بیرون آمدن پیکر حضرت را می‌کشیدند. پس ابوذر بیرون آمد و گفت: بیرون آوردن آن حضرت را به تأخیر انداختند، پس مردم متفرق شده، برگشتند. چون پاسی از شب گذشت و دیده‌ها به خواب رفت، جنازه را بیرون آوردند، امیرمؤمنان و حسن و حسین علیهم السلام و عمّار و مقداد و عقیل و زهیر و ابوذر و سلمان و بریده و گروهی از بنی‌هاشم و خوّاص آن حضرت، بر آن بانوعلیهاالسلام نمازگزاردند و در همان شب دفن کردند.<br />
حضرت امیر علیه السلام فرمود: ای دختر رسول خدا آنچه خواهی وصیت کن. پس بر بالین آن حضرت نشست و هر که در آن خانه بود بیرون کردند. پس ساعتی هر دو گریستند. حضرت علی علیه السلام سر فاطمه علیهاالسلام را مدتی به دامن گرفت و به سینه خود چسبانید و فرمود:<br />
هر چه می‌خواهی وصیت کن، آنچه فرمایی به عمل می‌آورم و امر تو را بر امر خود اختیار می‌کنم. فاطمه علیهاالسلام فرمود: خدا تو را جزای خیر دهد ای پسرعمّ رسول خدا، وصیت می‌کنم تو را اول که بعد از من امامه را به عقد خود درآوری. او برای فرزندان من مثل من است. پس فرمود: برای من تابوتی قرار ده، زیرا که ملائکه را دیدم که صورت تابوت برای من ساختند. پس فرمود: باز وصیّت می‌کنم تو را که نگذاری که یکی از آنها که بر من ستم کرده و حقّ مرا غصب کردند بر جنازه من حاضر شوند، زیرا که ایشان دشمن من و دشمن رسول خدایند، و نگذاری که احدی از ایشان و نه از اتباع ایشان، بر من نماز بخوانند، و مرا در شب دفن کنی، در وقتی که دیده‌ها در خواب باشد. (روضه الواعظین؛151)<br />
ابن شهرآشوب و دیگران روایت کرده‌اند چون خواستند که آن حضرت علیهاالسلام را در قبر گذارند، دو دست شبیه دست‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله از میان قبر پیدا شد، و آن حضرت را گرفت و به قبر برد.<br />
در کشف الغمّه روایت کرده‌اند چون وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام نزدیک شد، اسماء بنت عمیس را گفت: آبی بیاور که من وضو بگیرم، پس وضو گرفت - به روایتی دیگر غسل کرد - و بوی خوش طلبیده و خود را خوشبو گردانید و جامه‌های نو طلبید، پوشید و فرمود:<br />
ای اسماء! جبرئیل در وقت وفات پدرم از بهشت، چهل درهم کافور آورد، حضرت آن را سه قسمت کرد و یک بخش را از برای خود گذاشت و یکی را برای من و یکی را برای علی، آن کافور را بیاور که مرا به آن حنوط کنند. چون کافور را آورد، فرمود: نزدیک سر من بگذار، پس رو به قبله خوابید و جامه‌ای بر روی خود کشید و فرمود: ای اسماء مدتی صبر کن، بعد از آن مرا صدا کن، اگر جواب نگویم، علی را طلب کن و بدان که من به پدر خود ملحق گردیده‌ام.<br />
اسماء ساعتی انتظار کشید، بعد از آن فاطمه علیهاالسلام را ندا کرد، صدایی نشنید، پس گفت: ای دختر مصطفی، ای دختر بهترین فرزندان آدم، ای دختر بهترین کسی که بر روی زمین راه رفته است، ای دختر آن کسی که در شب معراج به مرتبه قاب قوسین او ادنی رسیده است. چون جواب نشنید جامه را از روی مبارکش برداشت، دید که مرغ روحش به ریاض جنّت پرواز کرده است، پس بر روی آن حضرت افتاد و آن حضرت را می‌بوسید و می‌گفت: چون به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله می‌رسی. سلام اسماء بنت عمیس را به آن حضرت برسان.<br />
در این حال امام حسن و امام حسین علیهماالسلام از در آمدند و گفتند: ای اسماء! چرا مادر ما در این وقت به خواب رفته است؟ اسماء گفت: مادر شما به خواب نرفته ولیکن به رحمت خداوندی واصل گردیده است، پس حضرت امام حسن علیه السلام خود را بر روی آن حضرت افکند و روی انورش را می‌بوسید و می‌گفت: ای مادر با من سخن بگو پیش از آن که روحم از جسد مفارقت کند، و حضرت امام حسین علیه السلام بر پایش افتاد و می‌بوسید و می‌گفت: ای مادر بزرگوار! منم فرزند تو حسین. با من سخن بگو پیش از آن که دلم شکافته شود و از دنیا مفارقت کنم.<br />
پس اسماء گفت: ای دو جگر گوشه رسول خدا بروید و پدر بزرگوار خود را خبر کنید و وفات مادر خود را به او برسانید. پس ایشان بیرون رفتند، چون نزدیک مسجد رسیدند صدا به گریه بلند کردند، پس صحابه به استقبال ایشان دویدند و گفتند: سبب گریه شما چیست ای فرزندان رسول خدا؟ حق تعالی هرگز دیده شما را گریان نگرداند، مگر جای جدّ خود را خالی دیده‌اید و از شوق ملاقات او گریان گردیده‌اید؟ گفتند: مادر ما از دنیا مفارقت نمود. چون امیرالمؤمنین این خبر را شنید، فرمود: بعد از تو خود را به که تسلی دهم. (کشف الغمه؛2/122)<br />
        کیفیت شهادت و وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها
        سوره ای از قران جهت عشق و محبت<br />
شصتمین سوره قرآن کریم ممتحنه ونام های دیگر آن «الامتحان، الموده» (۱) می باشد. این سوره شریفه در مکه نازل شده و ۱۳ آیه دارد.<br />
در فضیلت این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است: هر کس سوره ممتحنه را قرائت نماید تمام مؤمنان از زن و مرد، از او شفاعت می کنند. (۲)<br />
<br />
امام سجاد علیه السلام نیز در این باره فرمودند: کسی که این سوره را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کند خداوند قلب او را برای ایمان اماده می کند و چشمان اورا نورانی کرده و هیچ گاه به فقر و نیازمندی مبتلا نمی کند و قاری این سوره و فرزندان او به بیماری جنون مبتلا نمی شوند.(۳)<br />
از رسول اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده: هر کس این سوره را قرائت نماید فرشتگان بر او درود فرستاده و برای او طلب بخشش می کنند و اگردر همان روز قرائت سوره ممتحنه، از دنیا برود شهید از دنیا رفته است و مؤمنان در روز قیامت شفیع او خواهند بود.(۴)<br />
<br />
آثار و برکات سوره<br />
1) درمان بیماری طحال و جلوگیری از بیماری<br />
هر کس این سوره را بنویسد و پس از شستن، سه روز پی در پی از آب آن بنوشد، اگر بیماری طحال داشته باشد بهبود می یابد و از درد و زیادشدن بیماری جلوگیری می کند. (۵)<br />
از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: اگر سوره ممتحنه را بنویسد و پس از شستن سه روز متوالی از آب آن بنوشد به اذن خداوند آن بیماری از او دفع می شود.(۶)<br />
۲) جهت تحبیب و عشق<br />
دو رکعت نماز گزارد و در هر رکعت بعد از «حمد»، هفت مرتبه آیه شریفه(۷ سوره ممتحنه) را بخواند و پس از سلام ابتدا هفت مرتبه بگوید: «اللهمَ لَیِّنْ قَلْبَ فلان بن فلان کما لَیَّنْتَ الحَدیدَ لِداود.» و بعد سیصد مرتبه بگوید: «یا حبیبَ المُدَّبِرین حَبِّب مَحَبَّتی علی قلب فلان بن فلان». (۷)<br />
<br />
پی نوشت:<br />
(۱) درمان با قرآن ص۱۱۶<br />
(۲) مجمع البیان، ج۹، ص ۴۴۳<br />
(۳) ثواب الاعمال، ص۱۱۸<br />
(۴) تفسیرالبرهان، ج۵، ص ۳۵۱<br />
(۵) همان<br />
(۶) همان<br />
(۷) قرآن درمانی روحی و جسمی، ص ۲۵۰ به نقل از عشق و محبت ص ۷۵<br />
منابع:موسسه جهانی سبطین(ع)<br />
«قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی ، درمان با قرآن، محمدرضا کریمی»
        سوره ای از قران جهت عشق و محبت
         در این مقاله به بررسی کلی و آشنایی اجمالی با عقاید مسیجیان می پردازیم تا اغازی باشد بر مقاله های تخصصی تر در مورد این دین.<br />
1-توحید : قرآن در باب توحید و بیان آن دعوت مسیح علیه السلام را چنین بیان می کند ((و لمّا جاء عیسی بالبیّنات قال  قد جئتکم بالحکمه ولابیّن لکم بعضالذی تختلفون فیه، فاتّقو الله و اطیعون،ٍ اِنّ الله هو ربّی و ربّکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم)) ؛ هنگامی که عیسی بادر دست داشتن معجزات آشکاروآیات روشن(به پیش بنی اسرائل) آمد ، گفت: من شریعت حکیمانه ای را (درباره ی مبدأ و معاد ونیازهای زندگی بشر) برای شما آورده ام ، و آمده ام تا برایتان برخی از امور(دینی)را روشن گرداندم گه در آنها اختلاف می وزید . پس از خدا بترسید و از من پیروی کنید.بطور قطع خداوند پروردگار من و پروردگار شما است،پس او را پرستش کنید،راه راست این است . در باره ی صفات خداوند متعال مسیحیت با مذاهب و ادیان آسمانی دیگر تفاوت چنانی ندارد ولی در مورد تصور خداوندمتعال تعبیرها  و  مفاهیم دشواری مطرح کرده است که فهم آن دنیای مسیحیت راسرگردان ومصداق واقعی ((ضالین))- گمراهان- قرارداده است . در نزد مسیحیت خدا عبارت از اقنوم(شخص)است.(1)اقنوم پدر(2)اقنوم فرزند(3)اقنوم روح القدس و به این عقیده،تثلیت می گویند.<br />
<br />
اقنوم پدر:منظور از اقنوم پدر ذات خداوند است به استثنای صفت کلام و صفت حیات و محبت اقنوم فرزند: منظور از فرزند((صفت کلام خداوند))است البته مانند صفت کلام انسان عرض نیست بلکه جوهر است و عقیده دارند که همین صفت خداوند در شخصیت انسانی عیسی بن مریم حلول کرده است و به همین سبب عیسی مسیح را فرزند خدا میدانند.<br />
<br />
روح القدس: منظور از روح القدس((صفت محبت))پدر و فرزند است که بوسیله آن((ذات خدا))با ((صفت کلام)) خود محبت می کند و فرزند باپدر محبت می کند و این صفت نیز مانند صفت کلام وجود جوهری دارد،چنانچه درانجیل آمده است:((و اما عیسی چون تعمید یافت فوراً از آب بر آمد که در ساعت،آسمان بر وی گشاده شد و روح خدا را دید که مثل کبوتری نزول کرده بر وی آمد.))<br />
<br />
خلاصه اینکه خدا برسه اقنوم پدر(ذات خدا)،فرزند(صفت کلام خدا) و روح القدس(صفت محبت خدا)مشتمل است،و هر کدام یک خدا است ولی هر سه با هم جمع شوند سه خدا نمی شوند بلکه باز هم یک خدا است.(هر کدام یک خداولی مجموعاً سه خدا نیست بلکه مجموع یک خدا!!!).<br />
<br />
این معمای (( توحید در تثلیث )) مسیحیت را در باب توحید با اختلافات زیاد مواجه و برای حل آن کوششهای بی دریغی شد و در نتیجه ی آن مسیحیت به فرقه ها وگروه های متعددی تقسیم شد و همه این گروه هاچون درحل این مسئله با نظریه کلیسای روم (کاتولیک ها)اختلاف داشتند مبتدع وملحدقرار داده شده اند.<br />
<br />
سؤال اینجاست که کلیسای روم (کاتولیک ها) خود چه راه حلی برای اتحاد یک و سه داشت؟در پاسخ به این پرسش مولانا محمد تقی عثمانی (حفظه الله) نویسنده کتاب ((ماهی النصرانیه)) می نویسد : (( تا جاییکه ما مطالعه کرده ایم اکثریت علمای کاتولیک از گشودن این گره به صراحت انکار کرده اند و گفته اند که((سه را یک و یک را سه))قرار دادن یک راز(رمز)سر بسته است که ماتوان فهمیدن آنرا نداریم.))، و در حاشیه ی کتاب اضافه می کنند که ((عده ای از علمای مسیحی ساکن هندوستان برای سرگردان کردن مسلمانان،از این عقیده به((متشابهات))تعبیر کرده اند ولی بنابر چند علت این تعبیر غلط است.<br />
<br />
اولاً:آنچه در آیات متشابه مخفی است پی بردن به آن،جزو عقاید بنیادی اساسی نیست که مدار نجات برآن باشد.برخلاف تثلیث که اولین پایه ی عقیده است وبدون ایمان آوردن به آن نجات ممکن نیست،اگرعقیده ی تثلیث جزو متشابهات باشد معنایش اینست که خداوند انسان را مکلف به فهمیدن امری کرده است که قدرت درک آنرا ندارد.در حالی که اگر کسی در تمام زندگی از متشابهات بی خبر باشد هیچ تفاوتی در ایمانش ایجاد نمی شود.<br />
<br />
ثانیاً:متشابهات اموری هستندکه عقل آنها را درک نمی کند(ماورای عقل هستند)ولی خلاف عقل نیستند و متشابهات دو نوع اند:نوع اول:متشابهاتی که هیچ مطلبی از آنها درک نمی شود،مثل حروف مقطعات.و نوع دوم آنکه مفهوم ظاهری آنها فهمیده می شود ولی آن مفهوم خلاف عقل است لذا گفته می شود این معنای ظاهری مراد نیست ومفهوم اصلی آن معلوم نیست. واضح است که تثلیث در نوع اول داخل نیست چون معنای ظاهری آن معلوم است لذا اگر دنیا مسیحیت بگوید که معنای ظاهری که خلاف عقل است منظور نظر ما نیست بلکه معنایی دیگر مراد است اشکالی نبود ولی مذهب مسیحی می گوید معنای ظاهری(مفهوم ظاهری)مراد است و هر نفر عیسوی بایدبگوید:((خدا سه اقنوم است وسه یک است.))<br />
<br />
در باب توحید مسیحیت این چنین از خدا دور شد.قرآن کریم در بیان کفر آنها می فرماید : ((لقد کفر الذین قالوا ان الله هو المسیح بن مریم...لقد کفر الذین قالوا ان الله ثالث ثلاثه...)) ؛ بی گمان کسانی کافرند که می گویند: (خداوند در عیسی حلول کرده است و)خدا همان مسیح پسر مریم است...بی گمان کسانی کافرند که می گویند:خداوند یکی از سه خدا است!<br />
<br />
2 نبوت: حضرت مسیح علیه السلام) قرآن مجید می فرماید: ((ما المسیح بن مریم الا رسول قد خلت من قبله الرسل وامه صدیقه کانا یاْکلان الطعام،انظر کیف نبین لهم الایات ثم انظر انی یوْفکون)) ؛ مسیح پسر مریم جز پیغمبری نبود.پیش از او هم پیغمبرانی(چون او انسان وبرگزیده ی یزدان بوده اند و به میان مردمان روانه شده اند و پس از روزگاری از دنیا ) رفته اند،ومادرش نیز زن بسیار راستکار وراستگویی بود.هم عیسی و هم مادرش(از آنجا که انسان بودند)غذا می خوردند.بنگر که چگونه(نشانه های انسانی آن دو را بر می شماریم و)آیات (خود)را برای آنان (عیسی ومادرش را خدا می دانند!)توضیح و تبیین می کنیم؟دوباره بنگر که چگونه ایشان (ازحق با وجود این همه روشنی)باز داشته می شوند؟!ولی مسیحیت در مورد حضرت مسیح می گوید که صفت کلام خدا(اقنوم فرزند)برای فلاح انسانها در وجود حضرت مسیح حلول کرد و تا زمانیکه حضرت مسیح در دنیا بود اقنوم خدایی در جسمش بود،تا اینکه او را به دار زدند،اقنوم خدایی ازجسمش جدا شد و پس از سه روز دو مرتبه زنده شد و به حواریین(یاران خودش)راهنماییهایی کردو به آسمان رفت  و به سبب این دار زدنش همه گناهان پیروان حضرت مسیح که در اثر نافرمانی حضرت آدم در فطرت آنها سرایت کرده بود و آنها مرتکب شده بودند بخشیده شد . وعقیده شان در مورد حضرت مسیح مشتمل برچهار بخش است:<br />
<br />
1-حلول و تجسم 2-به صلیب زده شدن 3-زنده شدن مجدد 4-کفاره<br />
کلیسای کاتولیک برای اثبات بخش اول از عقیده ی خوداز انجیل یوحنا استدلال می کند در جایی که آمده: ((در ابتداء کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود)) سپس در ادامه می گوید: ((و کلمه جسم گردید و میان ما ساکن شد،پس از فیض و راستی و جلال او را دیدیم جلالی شایسته پسر یگانه پدر.)) مطلب این نیست که فرزند خدایی را ترک کرد و انسان شد بلکه ابتداء فقط خدا بود و اکنون انسان  نیز شد پس حضرت مسیح دریک لحظه هم خدا بود و انسان هم بود.چنانچه  ازحیثیت  انسانی حضرت مسیح رتبه اش ازخدا کمتر است و دریوحنا  آمده است: ((پدر از من بزرگ است)) واز حیث خدایی با خدا برابر است چنانکه می گوید: ((من و پدر یکی هستیم))<br />
<br />
و آگوستین – دانشمند و فیلسوف مسیحی که در قرن سوم میلادی می زیسته است – می نویسد: (( علی هذا  القیاس  بنابر  حیثیت خدایی او انسان را آفریده و بنابرحیثیت انسانی خودش آفریده شد.)) ولی این سؤال مطرح است که چطور ممکن است که یک شخص هم خدا باشد و هم انسان؟ هم خالق باشد وهم مخلوق؟ هم برتر وهم کهتر؟ این سؤال نیز مانند مسئله تثلیث سالیان سال مورد بحث بوده و در جواب آنها به قدری کتاب نوشته شده که در عالم مسیحیت Christology(مسیح شناسی)بنیاد گذاری شده است.حل این مسئله گروههای متعددی  را در دنیای مسیحیت بوجودآورده است که همیشه در مقابل هم بوده اند به عنوان مثال:<br />
<br />
1-فرقه آریوس:که قایل به توحید محض بود و می گفت  عیسی علیه السلام  عبدٌ  مخلوقٌ- بنده ی مخلوق است- و او آن کلمه الله است که به وسیله ی او و آسمانها و زمین را خلق نمود.))<br />
<br />
2-نسطوریه:این گروه می گوید: ((حضرت عیسی علیه السلام و مادرش به غیر از الله تعالی دو خدا هستند البته مریم خدا را متولد نکرد بلکه انسان را متولد کرد و الله عزوجل انسان را متولد نکرد بلکه خدا را متولد کرد.))<br />
<br />
3- یعقوبیه:این گروه که به یعقوب برزغانی منسوبند می گویند:((مسیح خودش خدا هست وبا کفر عظیم مردم خدا مرد وبه دار زده شد و کشته شد،عالم  وفلک سه روز بدون مدبر بودند پس از مردن،همان خدا بلندشد و همچنان شد که قبلاً بود. خدا حادث شده بود و حادث قدیم شده بود و هم همان خدا در شکم مریم به صورت حمل بود.))<br />
<br />
و گروههای دیگری نیز به وجود آمدند که کلیسای روم همه را بدعتی وملحد قرار داد و بنیانگزاران گروههای مذکور را تبعید نمودند<br />
<br />
به  اشکال مختلفی شکنجه دادند.اماکلیسای کاتولیک درحل  این معما بیشتر به عبارتهای انجیل یوحنا متکی است ودلایل عقلی خیلی کم و سخیفی را ارایه می دهند که ابطال آنها برای هر ذی شعوری سهل است.علاوه بر این بسیاری از مسیحیان نیز هم این عقیده را رد می کنند،چنانکه((ریورند)) رئیس دانشگاه پن هال آکسفورد می گوید: (( جناب مسیح نه به معنای جسمانی ادعای پسر الله بودن نمود آن گونه که از داستان بدون  پدر متولد شدن استنباط کرده می شود و نه به معنای روحانی چنین ادعایی داشت چنانکه مجلس نیقیه این ادعا را رد کرد . ایشان (مسیح ) به معنای اخلاقی خودشان را فرزند خدا قرار دادند،چنانکه هر انسان می تواند ادعا بکند یعنی در میان انسان و خدا این نسبت فرزندی و پدری چنان ظاهر می شود که انسان چنان اخلاقی ازخودش بدهد که اخلاق خدایی باشد)<br />
 منبع : اسلام کوئست
        آشنایی کلی با عقاید مسیحیت
         بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۱۲ هزار شهید استان آذربایجان‌غربی که در تاریخ ۳۰ مهر ۹۶ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در ارومیه منتشر شد.<br />
رهبر<br />
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهیدان و روحیه فداکاری و شهادت، گفتند: برترین شخصیت‌ها و چهره‌های درخشان تاریخ ما در قرنهای اخیر، جوانان فداکاری بودند که به دفاع از کشور و انقلاب شتافتند.<br />
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به این واقعیت تاریخی که هر گاه مردان فداکار و با گذشت به میدان نیامده‌اند، کشور دچار ذلت شده و هر گاه همچون دوران دفاع مقدس مردان بزرگ و دلاور در صحنه حضور داشته‌اند، کشور سربلند شده است، افزودند: نباید اجازه داد در اثر برخی جلوه‌های کاذب و عظمت‌های دروغین، یاد شهیدان فراموش و کهنه شود و فعالیت‌هایی همچون کنگره شهدا، پادزهر آن توطئه و حرکت مسموم است.<br />
ایشان با تجلیل از حضور فداکارانه مردم استان آذربایجان غربی در مبارزه با دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب، یاد برخی شخصیت‌های برجسته و مجاهد استان همچون شهید باکری، مرحوم زکیانی، مرحوم قاضی خضری و آیت‌الله حسنی را گرامی داشتند و گفتند: صبر و تحمل مردم آذربایجان غربی در میدان مبارزه و در مقابل حوادث سخت و عجیبی همچون بمباران شیمیایی سردشت نشان‌دهنده عظمت مردم این استان است.<br />
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم شناساندن ویژگی‌ها و برجستگی‌های معنوی آذربایجان غربی به ایرانیان، افزودند: در معرفی این استان معمولاً به موقعیت‌های گردشگری یا تنگناها و مشکلات آن اشاره می‌شود، در حالی‌که آذربایجان غربی شجاعانه در مقابل حوادث و فتنه‌ها ایستادگی کرد و باید این عظمت و شجاعت نیز به مردم کشور معرفی و نشان داده شود.
        نباید اجازه داد یاد شهیدان فراموش شود
         بسم الله الرّحمن الرّحیم<br />
 اللهمّ کن لولیّک الحجّه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه السّاعه و فی کلّ الساعه ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتیّ تسکنه ارضک طوعا و تمتّعه فیها طویلا.<br />
 الحمدلله الّذی لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد و الصّلاه و السّلام علی رسول الاحد و هو سمّی فی السّماء باحمد و فی الارضین بأبی القاسم محمد و علی اولاده الّذین حبّهم سعاده للابد امّا بعد فقال الله السرمد فی کتابه الامجد؛ «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرّقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذکنتم اعداءً فالّف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا و کنتم علی شفا حفره من النّار فانقذکم منها کذلک یبیّن الله لکم آیاته لعلّکم تهتدون.»
        هفته وحدت
         عزاداری امام حسین (ع) یکی از اعمال پرفضیلتی است که تاکید فراوانی بدان شده است. همچنین ائمه اطهار (ع)، روایات و توصیه‌های فراوانی در مورد حفظ و بزرگداشت این شعائر دینی بیان کرده‌اند.<br />
<br />
شایسته است افراد، در ایام عزای امام حسین علیه‌السلام نکاتی را رعایت کنند و شئونی را حفظ کنند. برای مثال در زمان حاضر برخی مراسمات بین شیعیان عرف است که بهتر است عزاداران حسینی آن‌ها را زنده نگه دارند.<br />
سیاه‌پوشی برای امام حسین<br />
<br />
در ادامه به ۸ مورد از این وظایف اشاره می‌کنیم:<br />
<br />
سیاه‌پوشی<br />
تسلیت‌گویی<br />
تعطیلی کار در روز عاشورا<br />
زیارت و زیارت‌خوانی<br />
تباکی و گریستن<br />
برگزاری مجالس عزاداری<br />
رعایت زهد و مغموم بودن<br />
توسل و دعا<br />
<br />
۱- سیاه‌پوشی<br />
<br />
 از نظر فقهی پوشیدن لباس سیاه در شرایط عادی، مکروه است ولی در عزاداری امام حسین (ع) وائمه معصومین (ع) استثنا شده است زیرا این کار نشانه حزن و اندوه و نمودار شعائر و حماسه‌ها است.<br />
<br />
<br />
۲- تسلیت‌گویی<br />
<br />
 اصل تسلیت گفتن در شرایط مصیبت و اندوهی که بر کسی وارد شده در اسلام مستحب است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «هر کس مصیبت‌دیده‌ای را تسلیت گوید، پاداشی همانند او دارد.»[۱] این سنت در بین شیعیان رایج است و با جمله «اَعظَمَ اللهُ اُجُورَکُم» همدیگر را تسلیت می‌دهند.<br />
<br />
امام صادق (ع): مجلس گرفتن شما را من دوست می‌دارم. در مجالس خود «امر ما را» زنده بدارید. خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده بدارد.<br />
امام باقر (ع) می‌فرمایند: «وقتی شیعیان به هم می‌رسند در مصیبت اباعبدالله (ع) این جمله را تکرار نمایند: «اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَین علیه‌السلام وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُم مِنَ الطالبینَ بثاره مع وَلیهِ الاِمام المَهدی مِن الِ مُحَمَدٍ علیهمُ‌السَلامُ.»، خداوند اجر ما را به سوگواری و عزاداری بر امام حسین (ع) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولی خود امام مهدی از آل محمد (ع) قرار بدهد.»[۲]<br />
 <br />
<br />
۳- تعطیلی کار در روز عاشورا<br />
<br />
 امام صادق (ع) می‌فرمایند: «کسی که روز عاشورا را تعطیل کند، یعنی به دنبال کسب و کارش نرود و به کوری چشم بنی‌امیه که روز عاشورا را متبرک می‌دانستند، اگر کسی برای معیشت روزانه‌اش هم فعالیتی نکند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را بر آورد و کسی که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فردای قیامت که برای همه روز هول و ترس است برای او روز شادی خواهد بود.»[۳]<br />
<br />
<br />
۴-زیارت و زیارت‌خوانی<br />
<br />
 علقمه‌بن‌حضرمی از امام باقر (ع) در خواست نمود که مرا دعایی تعلیم بفرما که از راه نزدیک یا دور و از خانه‌ام در این روز (روز عاشورا) بخوانم. امام فرمودند:‌«ای علقمه! هر گاه خواستی (دعا بخوانی) دو رکعت نماز بخوان بعد از آن این زیارت (عاشورا) را بخوان. پس اگر تو این زیارت را بخوانی، دعا کرده‌ای به آن‌چه که، ملائکه برای زائر حسین (ع) دعا می‌کنند و خداوند صد هزار هزار درجه برای تو بنویسد و مثل کسی هستی که با حسین (ع) شهید شده باشد تا مشارکت کنی ایشان را در درجات ایشان و شناخته نشوی مگر در جمله شهیدانی که شهید شده‌اند با آن حضرت و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین (ع) را از روزی که شهید شده است.[۴]<br />
 <br />
<br />
۵- تباکی و گریستن<br />
<br />
 در حدیث قدسی آمده که خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: «ای موسی! هر یک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفی (ص) (روز عاشورا) گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر (ص) تعزیت گوید همواره در بهشت خواهد بود.»[۵]<br />
<br />
 در آخر روز عاشورا زیارت تسلیت را بخواند، و روز عاشورا با توسل، اصلاح حال و پذیرش عزاداری را (از خداوند) خواسته و از کوتاهی خود معذرت بخواهد.<br />
<br />
۶- برگزاری مجالس عزاداری<br />
<br />
 امام صادق (ع) می‌فرماید: «مجلس گرفتن شما را من دوست می‌دارم. در مجالس خود «امر ما را» زنده بدارید. خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده بدارد.» [۶]<br />
 <br />
<br />
۷- رعایت زهد و مغموم بودن<br />
<br />
 باید مقداری از لذائذ زندگی را که از خوردن و نوشیدن و حتی خوابیدن و گفتن به دست می‌آید ترک نموده (مگر آن‌که لازم باشد) و دیدار با برادران دینی را ترک کرده و آن روز را روز گریه و اندوه خود قرار دهد و مانند کسی باشد که پدر یا فرزند خود را از دست داده است.<br />
<br />
امام صادق (ع) می‌فرمایند: «در روز (عاشورا) از کارهای لذت‌بخش دوری شود و آداب و سنن سوگواری بر پا گردد و تا زوال خورشید از خوردن و آشامیدن خودداری شود و بعد از آن‌‌ همان غذایی خورده شود که سوگواران می‌خورند.»[۷] یکی از علما می‌فرمودند: از روز ۷ محرم که آب را بر امام حسین (ع) بستند تا روز عاشورا سعی کنید آب نیاشامید، نوشیدنی‌های دیگر بیاشامید ولی به احترام آقا و اهل‌بیتش (ع) آب نیاشامید.<br />
<br />
<br />
۸- توسل و دعا<br />
<br />
 در آخر روز عاشورا زیارت تسلیت را بخواند و روز عاشورا با توسل، اصلاح حال و پذیرش عزاداری را (از خداوند) خواسته و از کوتاهی خود معذرت بخواهد.
        ۸ مورد از وظایف عزادار سید الشهدا (ع) در ایام محرم
        این روزها حال و هوای دلمان غبار آلود غبار آلود است ... خبر شهادت مدافعان حرم بانوی صبر وفا حضرت زینب سلام الله علیها یکی پس از دیگری به گوش می رسد ...<br />
<br />
شهادت<br />
حسرت خوردن برای این موضوع ارزش دارد<br />
<br />
خبر شهادت عزیزان سرزمینمان، از یک سو چون تیری بر قلب های مه آلود ما از سر احساس و عاطفه و از سویی آه حسرتی را از نهانخانه بعضی دل ها بلند می کند که گویای حسرتی است که " خوش به سعادت این ها، ره صد ساله را یک شبه طی کردند"<br />
<br />
قال امیر المومنین علیه السلام : انّ الله کتب القتل علی قوم و الموت علی آخرین و کلّ آتیه منیّته کما کتب الله له فطوبی للمجاهدین فی سبیل الله و المقتولین فی طاعته. حضرت امام علی علیه السلام فرمود : خداوند برای گروهی کشته شدن و برای گروهی دیگر مرگ را مقرّر نموده و هر کدام به اجل معین خود آنسان که او مقدّر کرده است می رسند، پس خوشا به حال مجاهدان راه خدا و کشتگان راه اطاعت او.<br />
<br />
و این چه راه و مسیری است که حسرت خوردنش هم ارزشمند است؛ قرآن می ‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَری‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُون»(توبه/111) یعنی خدا جان و مال از کسانی که رزمنده هستند می ‌خرد. چه شهید شوند. چه در عملیات ‌ها شرکت کرده اما شهید نشده باشند. خداوند به او هم مقام شهادت می‌ دهد (البته مقام ها و درجات متفاوت خواهد بود)<br />
<br />
در جایی پیغمبر صلی الله و علیه وآله فرمود: «مَنْ طَلَبَ الشَّهَادَهَ صَادِقاً أُعْطِیَهَا وَ لَوْ لَمْ تُصِبْهُ»(عوالی‏اللآلی، ج‏1، ص‏101)<br />
همه روزی خواهیم مرد<br />
<br />
این غبطه خوردن و آه حسرت ها از این باب است که بالاخره که همه ما قرار است طعم مرگ را بچشیم ، دیر و زود دارد اما قطعا سوخت و سوزی ندارد: کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ اما چه طعمی شیرین تر از اینکه مرگمان شهادت باشد چرا که به فرموده قرآن کریم، شهید زنده است و مردن برای او معنایی ندارد : "وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ" و به آنها که در راه خدا کشته می ‏شوند مرده مگویید، بلکه آنها زندگانند ولی شما نمی ‏فهمید. (آیه ی 154 سوره ی بقره)<br />
<br />
و به فرموده رسول خدا: اشرف الموت قتل الشهاده, رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شهادت برترین مرگهاست. (بحارالانوار، ج67، ص8، حدیث4)<br />
مرگی که رستگاری را به همراه دارد<br />
<br />
چه طعمی بالاتر از شهادت است که امیر المؤمنین علی علیه السلام با همه فضایل و مقامات خود، با همه رشادت ها در جنگ های مختلف و هم جواری با پیامبر خدا صلی الله و علیه وآله، آن جایی که به عنوان اولین کسی بود که بر پیامبر خدا ایمان آورد، آن جایی که در جنگ های مختلف در رکاب رسول خدا شمشیر می زد، در هنگام انفاق به فقیر در حال نماز، در شبی که برای در امان ماندن جان رسول خدا به جای ایشان خوابید و حتی در شرایطی که هزار باب علم بر علی گشوده شد. نفرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَهِ» اما همین که صبح نوزدهم شمشیر بر فرقش خورد و خون روی صورتش ریخت تا خون ریخته شد و صورت مبارکش به خون آغشته شد، فرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَهِ»<br />
<br />
تنها جایی که این عبارت را بیان فرمود  زمانی بود که از سوی دشمن ضربه خورده و در مسیر شهادت قرار گرفتند، بود<br />
<br />
به واقع این شهادت چه شهد و شرابی است که این گونه عده ای را با اشتیاق به سمت خود می کشاند به طوری که آرام و قرار را از آدمی می گیرد چنانچه در صحبت های اخیر همسر شهید حججی، شهید مدافع حرمی که سر از بدنش جدا کردند شنیدیم که اذعان داشت" محسن نگران این بود که نکند شهید نشود، بی تاب بود، بی تاب رفتن و شهید شدن" و این عشق غیر از درک این مقام نیست که آن ها شربت وصل خدا را نوشیده اند و "عند ربهم یرزقون" اند.<br />
<br />
باز در کلام همسر شهید بابایی شنیده ایم که وقتی ایشان از سفر حج بر می گردد و با جنازه شهید بابایی مواجه می شود با چشمانی پر اشک بیان می کند " عباس تو زرنگ تر از من بود؛ من را به خانه خدا فرستادی اما خودت پیش خدا رفتی ... بله شهید در حقیقت میهمان بی واسطه خود خداوند است؛ چرا که او از بهترین سرمایه ی وجودی اش؛ عمرش برای خدا می گذرد و پاداشی که می گیرد الحق برازنده اش است ؛«الذین ءامنوا و هاجروا و جهدوا فی سبیل‌الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله و اولئک هم الفائزون» «کسانی که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‌اند، نزد خدا مقامی هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند.» (سوره نساء، آیه 73)<br />
<br />
آن ها از عزیزترین هایشان در زندگی مادی که اعم از پدر و مادر، همرانشان که وقتی در زندگی این شهدای مدافع حرم وارد می شویم می بینیم که همسرانشان را در عنوان جوانی، در دورانی که حرارت عشق و علاقه در جوانان به حد اعلای خود می رسد و اکثرا هم صاحب فرزندانی کوچک هستنند و خوشی ها و لذت های حلال مادی گذشتند از همه این ها به خاطر خدا و جلب رضایت او و دفاع از حریم اهل البیت می گذرند «لیقتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوه الدنیا بالاخره و من یقتل فی سبیل‌الله فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجرا عظیما»<br />
<br />
«مؤمنان باید در راه خدا با آنان که حیات مادی دنیا را بر آخرت گزیدند جهاد کنند و هر کسی در جهاد در راه خدا کشته شود فاتح است زود باشد که او را اجری عظیم دهیم.»<br />
مقام شهید<br />
<br />
و این گونه  است می شود که خداوند مقام شهدا را بعد از انبیاء و صدیقین قرار داده است : « ومن یُطع اللهَ والرسولَ فأولئک مع الذین أنعمَ اللهُ علیهِم من النبیینَ والصدیقینَ والشهداءِ والصالحینَ وحَسُن أولئک رفیقاً » ( النساء آیه69 )<br />
<br />
همین که صبح نوزدهم شمشیر بر فرقش خورد و خون روی صورتش ریخت تا خون ریخته شد و صورت مبارکش به خون آغشته شد، فرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَهِ»<br />
<br />
تنها جایی که این عبارت را بیان فرمود زمانی بود که از سوی دشمن ضربه خورده و در مسیر شهادت قرار گرفتند، بود<br />
<br />
در بیانی رسول خدا می فرمایند: «مَا مِنْ قَطْرَهٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَهِ دَمٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»(کافی، ج‏5، ص‏53) محبوبترین چیزها نزد خدا قطره خون شهیداست. در حدیث دیگر فرمود: «فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ»(کافی، ج‏5، ص‏53) از هرخوبی، بهتری هست، مگر شهادت که همینکه شهید شد بالاتر از آن چیزی نیست. <br />
شهدا، شهادتتان مبارک<br />
<br />
عده ای از این عبارات که شهادت را تبریکی برای شهید و مبارکی برای او می خوانند تعجب می کنند اما به واقع شهادت شایسته تبریک گویی دارد. کلام را با روایتی زیبا از امیر المؤمنین علیه السلام به پایان می برم؛<br />
<br />
قال امیر المومنین علیه السلام : انّ الله کتب القتل علی قوم و الموت علی آخرین و کلّ آتیه منیّته کما کتب الله له فطوبی للمجاهدین فی سبیل الله و المقتولین فی طاعته. حضرت امام علی علیه السلام فرمود : خداوند برای گروهی کشته شدن و برای گروهی دیگر مرگ را مقرّر نموده و هر کدام به اجل معین خود آنسان که او مقدّر کرده است می رسند، پس خوشا به حال مجاهدان راه خدا و کشتگان راه اطاعت او. (نهج السعاده، ج2، ص107)
        چرا رسیدن به مقام شهادت را تبریک می‌گویند؟
        : یا عَلِیُّ یا عَظیمُ، یا غَفُورُ یا رَحیمُ، اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ، الَّذی‏ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَی‏ءٌ<br />
<br />
  ای والا ای‏ بزرگ ای آمرزنده ای مهربان تویی پروردگار بزرگی که نیست مانند او چیزی‏<br />
<br />
وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، وَهذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ، وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ‏<br />
<br />
و او شنوا و بینا است و این ماهی است که آنرا بزرگ و گرامی داشته و او را شرافت و برتری داده‏ای‏<br />
<br />
عَلَی الشُّهُورِ، وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذی‏ فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَیَّ، وَهُوَ شَهْرُ<br />
<br />
بر ماههای دیگر و این ماهی است که روزه آن را بر من واجب کرده و این ماه‏<br />
<br />
رَمَضانَ الَّذی‏ اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ، هُدیً لِلنَّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏<br />
<br />
رمضان است همان ماهی که قرآن را در آن فرو فرستادی آن قرآنی که راهنمای مردم و نشانه‏های روشنی از هدایت‏<br />
<br />
وَالْفُرْقانِ وَجَعَلْتَ فیهِ لَیْلَهَ الْقَدْرِ، وَجَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، فَیا<br />
<br />
و جدا ساختن (میان حق و باطل) است و قراردادی در این ماه شب قدر را و آن را بهتر از هزار ماه کردی پس ای‏<br />
<br />
ذَالْمَنِّ وَلا یُمَنُّ عَلَیْکَ، مُنَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتی‏ مِنَ النَّارِ، فیمَنْ تَمُنُ‏<br />
<br />
منت داری که کسی بر تو منت ندارد منت نه بر من به آزاد ساختنم از آتش در میان آنانکه‏<br />
<br />
عَلَیْهِ، وَاَدْخِلْنِی الْجَنَّهَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.<br />
<br />
بر آنها منت نهی و داخل بهشتم گردان برحمتت ای مهربانترین مهربانان<br />
        دعای ماه مبارک رمضان
    وزارت ورزش و جوانان
    مجموع بازدیدها : 6,738,987
    تعداد بازدید امروز : 275
    تعداد کاربران آنلاین : 0
    آخرین به روزرسانی : 1397/02/31
    کلیه حقوق متعلق به وزارت ورزش و جوانان می باشد.