• وزارت ورزش و جوانان
    وزارت ورزش و جوانان
       
      •  
      • فهرست سخن روز
         ساده زیستی حضرت مسیح (ع) در کلام امام علی (ع)<br />
<br />
وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِی عِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ ( علیه‏السلام ) فَلَقَدْ کَانَ یَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ یَلْبَسُ الْخَشِنَ وَ یَأْکُلُ الْجَشِبَ وَ کَانَ إِدَامُهُ الْجُوعَ وَ سِرَاجُهُ بِاللَّیْلِ الْقَمَرَ وَ ظِلَالُهُ فِی الشِّتَاءِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ فَاکِهَتُهُ وَ رَیْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَهٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ یَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ یَلْفِتُهُ وَ لَا طَمَعٌ یُذِلُّهُ دَابَّتُهُ رِجْلَاهُ وَ خَادِمُهُ یَدَاهُ<br />
<br />
حضرت علی علیه السلام می فرمایند: اگر می خواهی از عیسی بن مریم بگویم ، که سنگ را بالش خود قرار می داد ، لباس پشمی خشن به تن می کرد، و نان خشک میخورد ، نان خورش او گرسنگی ، و چراغش در شب ماه ، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمین بود ، میوه و گل او سبزیجاتی بود که زمین برای چهار پایان می رویاند ، زنی نداشت که او را فریفته خود سازد و فرزندی نداشته تا او را غمگین سازد ، مالی نداشت تا او را سرگرم کند ، و آز و طمعی نداشت تا او را خوار وذلیل نماید ، مرکب سواری او دو پایش ، و خدمتگذار وی ، دستهایش بود.<br />
<br />
        ساده زیستی حضرت مسیح (ع) در کلام امام علی (ع)
        اسلام با آمدن خود صدای وحدت و ندای یکپارچگی را در میان همه ملل مختلف به عنوان یک نهاد اجتماعی که داعیه دار صلح و وحدت میان اقوام مختلف است، برپا ساخت. هدف نهایی اسلام، ایجاد وحدت و یکپارچگی میان اقوام و ملل مختلف بود.<br />
رسول اکرم، به طور رسمی پس از هجرت، در قرارداد و عهدی بین مهاجرین و انصار، وحدت امت اسلام را اعلان فرمود: «انهم امه واحده من دون الناس» (مسلمانان جدای از مردم یک امت هستند). این اعلان رسمی که همزمان با هجرت رسول اکرم و تاسیس حکومت اسلامی صورت گرفته است، علاوه بر مفهوم وحدت دین و عقیده، وحدت سیاسی و اجتماعی آنان را نیز در بر دارد.<br />
<br />
مسلمانان، موظف هستند با اختلافات قومی و زبانی و احیانا اختلاف رای در فروع فقهی و در روش های عملی و یا در فهم کتاب و سنت و نیز در گرایش های سیاسی، این وحدت را حفظ کنند. هیچ گاه این قبیل اختلاف ها که وجود دارد و امری طبیعی است، آنان را فرقه فرقه نکند و به نزاع و درگیری و جنگ و عداوت با هم وادار ننماید.<br />
<br />
فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم بنابر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد صلی الله علیه و آله بنا بر روایات موجود در شیعه است ، از سوی امام خمینی ره ، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است .<br />
اسلام با آمدن خود صدای وحدت و ندای یکپارچگی را در میان همه ملل مختلف به عنوان یک نهاد اجتماعی که داعیه دار صلح و وحدت میان اقوام مختلف است،برپا ساخت. هدف نهایی اسلام، ایجاد وحدت و یکپارچگی میان اقوام و ملل مختلف بود.<br />
دعوت به وحدت و پرهیز از اختلاف<br />
<br />
الخلاف یهدم الرای. (اختلاف، رای صحیح را ویران می سازد.)<br />
<br />
این جمله به یک نکته ی مهم اجتماعی و اخلاقی و روانی اشاره دارد و آن اینکه انسان در حالت عادی و آرامش می تواند رای و نظر درست اختیار نماید، اما در شرایط غیر عادی و در جوی پر از اختلاف و برخورد، طبعا تحت شرایط غیر عادی، از جاده ی صواب منحرف می گردد و نظر ناصحیح را بر می گزیند.<br />
<br />
- ما اختلفت دعوتان الا کانت احداهما ضلاله.(2) (هیچگاه دو دعوت و دو نظریه در قبال هم قرار نمی گیرد، مگر اینکه یکی از آن دو ضلالت و باطل است.)<br />
<br />
این جمله ی حکیمانه اشاره به این است که حق و باطل با هم جمع نمی شوند و همواره حق در برابر باطل است و تبلیغات، دعوت ها و احزاب هم همین طور هستند، از بین آنها، یکی حق و بقیه باطل و ضلالت اند.<br />
وحدت مسلمین از دیدگاه سنت<br />
<br />
مرحوم شیخ حرّعاملی در وسائل الشیعه، با اسناد از امام صادق علیه السلام و آن حضرت از پدران بزرگوارش، از رسول خدا صلی الله علیه و آله اینگونه نقل می کند: «من سمع النداء فی المسجد فخرج من غیر علّه فهو منافق الّا أن یرید الرجوع الیه»  «کسی که در مسجد صدای اذان را بشنود و بدون علت و بی آنکه قصد مراجعت کند، از مسجد خارج شود، او منافق است!»<br />
<br />
این حدیث با مختصر تفاوت در منابع اهل سنت چنین نقل شده است:<br />
<br />
«من أدرکه الأذان فی المسجد ثمّ لم یخرج لحاجه و هو لا یرید الرجوع فهو منافق» متن این حدیث و تشدید در این حکم که خروج از مسجد پس از اعلان وقت نماز به نفاق تشبیه شده و جنین شخصی بعنوان منافق معرفی گردیده است، مضمون روایتی را که محمدبن سنان از امام رضا علیه السلام نقل نموده است، تداعی می کند که آن حضرت در پاسخ پرسش ابن سنان درباره حرام بودن فرار از جبهه، چنین نگاشت:<br />
<br />
«حرّم اللَّه تعالی الفرار من الزحف لمافیه من الوهن فی الدین و الإستخفاف بالرسل و الأئمه العادله و ترک نصرتهم علی الأعداء ...» «خداوند فرار از جنگ را بدان جهت حرام نموده است که این کار موجب تضعیف دین و استخفاف پیامبران و پیشوایان عادل و خودداری از نصرت و یاری جبهه حق در مقابل دشمنان است.» آری اگر فرار از زحف و تضعیف جبهه حق در جنگ ها موجب تقویت دشمن و یکی از گناهان کبیره است، فرار از صفوف نماز نیز از نظر فرهنگی عامل تضعیف حق و تقویت جپهه باطل و کمکی است بر اهداف دشمنان و همسو شدن با استکبار جهانی. و اینک ما در جبهه هستیم و دشمن در کمین!<br />
منابع:<br />
1. سایت نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اراک<br />
2. کتاب امام علی علیه السلام و وحدت اسلامی<br />
3.کتاب تجلی وحدت
        وحدت در تاریخ اسلام
         عمل خیری که ثوابش سریع به انسان می رسد<br />
<br />
امام باقر علیه ‏السلام : اِنَّ اَعْجَلَ الْخَیرِ ثَوابا صِلَهُ الرَّحِمِ؛<br />
<br />
ثواب صله رحم سریع‏تر از هر کار خیری به انسان می‌رسد.
        عمل خیری که ثوابش سریع به انسان می رسد
          قرآن بخوان و بالا برو قال الامام الصادق - علیه السّلام - : علیکم بتلاوه القرآن فان درجات الجنه  علی عدد آیات القرآن فاذا کان یوم القیامه قیل لقاری القرآن اقرأ و ارقأ امام صادق - علیه السّلام - فرمود: بر شما است تلاوت قرآن؛ به درستی که  درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، پس زمانی که روز قیامت شود به قاری  قرآن گفته می شود، قرآن بخوان و بالا برو.
        قرآن بخوان و بالا برو
        شمارش معکوس شروع شده است. تا چند روز دیگر  ماه مبارک  رمضان با خیر و برکت بی مثالش آغاز می شود.پیش از  ماه مبارک رمضان لازم  است که برای آمادگی ورود به این  ماه تغییراتی در برنامه های زندگی خود  ایجاد کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم تا با شرایط بهتر و مناسب تری وارد  این  ماه شویم.    برای  اینکه یک  ماه رمضان خوب را تجربه کنید باید به همه جنبه های زندگی تان  فکر کنید و بدانید قرار است در این  ماه چطور زندگی کنید تا بهره بیشتری از  برکات آن داشته باشید. معنویات ماه مبارک رمضان ماهی است  که خداوند متعال در این ماه جور دیگری به بندگان خود نگاه می کند و برای  اعمال و نیات مومنان در این  ماه چندین برابر پاداش داده می شود. روزه مستحبی را جدی بگیرید روز  های پایانی  ماه شعبان و مناسبت هایی که در آن هست، فرصتی طلایی برای روزه  داری های مستحب ما هستند. در این چند روز باقیمانده، از این فرصت استفاده  کنید و روزه بگیرید تا با آمادگی معنوی بیشتری به استقبال  ماه مبارک رمضان  بروید. ادعیه  را وارد برنامه خودتان کنید ادعیه روزمره،  ازجمله قرائت مناجات شعبانیه در روزهای پایانی این  ماه، قرائت ادعیه  روزانه، قرائت ادعیه ورود به  ماه مبارک رمضان و... می تواند حال معنوی شما  را بهتر کند. همچنین شما می توانید برای خودتان قبل از ورود به  ماه رمضان  یک برنامه معنوی تنظیم کنید تا از این ماه توشه معنوی خوبی بردارید. خصومت ها را کنار بگذارید بعضی  از مناسبت ها فرصت خوبی برای تجدید و اصلاح رفتارهای اشتباه ما هستند؛  مثلا می توانید به مناسبت  ماه مبارک شعبان و ورود به  ماه مبارک رمضان از  دشمنی ها و کدورت های قدیمی تان با آدم های اطرافتان بگذرید. قبل از  ماه  رمضان کدورت هایی که بین خودتان و دیگران یا بین دیگران هست را حل کنید و  با طلب حلالیت، وارد  ماه بندگی و عبادت شوید. فرصت های معنوی  ماه رمضان را شناسایی کنید ماه  رمضان ماهی است که سلامتی و داشتن جسم سالم برای گذراندن آن بسیار مهم است  و اگر ما آمادگی جسمی لازم برای ورود به این  ماه را نداشته باشیم، نمی  توانیم به خوبی از این فرصت استفاده کنیم هر کدام از ما در محلی  زندگی می کنیم که برنامه های متنوع معنوی و اخلاقی زیادی در  ماه مبارک  رمضان برای روزه داران برگزار می شود. شما قبل از ورود به این  ماه، برنامه  های سخنرانی، ادعیه و... را شناسایی کنید و آنهایی را که متناسب با شرایط  شما هستند و می توانید در آنها شرکت کنید به صورت مدون روی کاغذ بیاورید و  جایی بچسبانید که در معرض دید شما و خانواده تان باشد. سلامت باشید ماه  رمضان ماهی است که سلامتی و داشتن جسم سالم برای گذراندن آن بسیار مهم است  و اگر ما آمادگی جسمی لازم برای ورود به این  ماه را نداشته باشیم، نمی  توانیم به خوبی از این فرصت استفاده کنیم. تغییر رویه را آغاز کنید شما  در طول ایام سال یک برنامه غذایی مشخص و روزمره دارید اما در  ماه مبارک  رمضان وعده های غذایی شما از 3 وعده به 2 وعده سحری و افطاری کاهش پیدا می  کند. شما اگر به صورت یکباره تغییر رویه دهید، بدنتان در مقابل این تغییرات  ممکن است واکنش مناسبی نشان ندهد و در چند روز اول روزه داری با ضعف و بی  حالی مواجه شوید. اما اگر قبل از ورود به این  ماه، وعده های غذایی تان را  به شرایط ماه مبارک رمضان نزدیک کنید، احتمال رخ دادن چنین مشکلی کمتر می  شود. وعده های غذایی صبحانه و ناهار و همچنین میان وعده را در روز های  منتهی به  ماه مبارک رمضان کمتر کنید و خودتان را به شام و چاشت صبحگاهی  عادت دهید. با این کار در روز های اولیه  ماه رمضان احتمالا راحت تر و  سرحال تر خواهید بود. خوابتان را تنظیم کنید بیدار شدن  سحرگاهی و بعد از آن، شروع یک روز کاری برای بسیاری از روزه داران یکی از  سختی های  ماه مبارک رمضان است اما اگر شما قبل از  ماه رمضان بیدارشدن  سحرگاهی را تمرین کنید، بدنتان را به این سبک زندگی عادت می دهید تا با  شرایط زندگی متفاوت در یک  ماه آینده خو بگیرد. پرهیز کنید استفاده  از برخی مواد غذایی قبل از ورود به  ماه مبارک رمضان باعث می شود تا شما  روزه داری سختی را تجربه کنید. مصرف این مواد غذایی را از همین الان قطع  کنید؛ ازجمله این مواد غذایی انواع شیرین کننده ها، کافئین ها، فست  فود ها  و... هستند. آینده نگر باشید روز های  پایانی  ماه شعبان و مناسبت هایی که در آن هست، فرصتی طلایی برای روزه داری  های مستحب ما هستند. در این چند روز باقیمانده، از این فرصت استفاده کنید در   ماه مبارک رمضان، به دلیل روزه داری ممکن است نتوانید به خیلی از موارد  پزشکی غیرضروری خود رسیدگی کنید. اگر احساس می کنید که برنامه پزشکی عقب  افتاده ای دارید؛ مثل رفتن به دندانپزشکی و... بهتر است در همین فرصت  باقیمانده تا رسیدن  ماه مبارک رمضان آنها را انجام دهید. کارهای سخت را جمع وجورکنید برخی  از کارهای منزل یا محل کار، از آن قسم کارهایی هستند که نیاز به انرژی و  توان زیادی دارند و انجام دادن آنها در ایام گرم تابستان و در حال روزه  داری امکان پذیر نیست. پس قبل از ورود به این  ماه، این کارها را جمع وجور  کنید و با آسودگی خاطر وارد این  ماه شوید. ازجمله این کارها در منزل، می  توان به مواردی مثل تعمیرات و نظافت منزل، مرتب کردن انباری، شست وشوی  ماشین، راه اندازی کولر ها و... اشاره کرد. از مواردی هم که در محل کار  هستند می توان به مواردی مثل: مرتب کردن دفتر کار، نظافت و مرتب سازی،   بایگانی، انجام دادن کارهای عقب افتاده و... اشاره کرد. لوازم مورد نیاز را فراهم کنید ماه  مبارک رمضان چندسالی است که در فصل گرما قرار گرفته است و یقینا روزه داری  در این ایام دشوارتر از سایر ایام است. شما برای اینکه در طول روز کمتر  دچار گرما زدگی شوید نیاز دارید که برخی از لوازم مورد نیاز برای خنک کردن  را بازبینی و تعمیر کنید تا هم خودتان و هم خانواده تان در راحتی بیشتری  ایام روزه داری را به سر ببرید. وسایلی همانند کولر منزل، سیستم خنک کننده  محل کار و ماشین شخصی تان. بنابراین آستین ها را بالا زده ومقدمات لازم را  فراهم کنید و برای شارژ یا تعمیر کولر خودروی تان هم دست به کار شوید.
        بشتابید ماه رمضان نزدیک است
        به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دیدار با پسر فاطمه(س) و حضور امام زمان(عج) را درک کردن، شاید بزرگترین  آرزوی بسیاری از ما شیعیان باشد، اما اگر روزی رسید که ما لیاقت  لحظه‌ای ملاقات با امام قائم(ع) را پیدا کردیم، ظاهر و اوصاف جسمانی  موعودمان چگونه خواهد بود؟   در ادامه این گزارش تعدادی از احادیث و روایات پیرامون شکل ظاهری امام زمان(عج) از منابع مختلف شیعه و سنی ذکر می‌شود:   مسند  ابویعلی از پیامبر(ص) نقل می‌کند: «از میان اهل بیتم کسی در این امت قیام  خواهد کرد که پیشانی‌اش بلند است و بینی اش برجستگی دارد. او عدالت را در  زمین می‌گسترد، چنان که از جفا و بیداد آکنده شده است.»   الفردوس  از حذیفه از پیامبر(ص) روایت می‌کند: «مهدی مردی است از فرزندان من، چهره  او مانند ماهِ درخشان است، رنگ او رنگ عربی(1) است و اندام او اسرائیلی(2).  او زمین را پر از داد خواهد ساخت، همانطور که از ستم پر شده است. اهل  آسمان و زمین و (حتی) پرنده در آسمان از خلافت او رضایت‌مند خواهند بود...»   کمال‌الدین  از ابوالصلت هروی نقل می‌کند: «از امام رضا(ع) درباره نشانه‌های قائم به  هنگام قیام پرسیدم و ایشان فرمودند: علامت او این است که مسن است ولی جوان  جلوه می‌کند، کسی که او را می‌نگرد چهل ساله و حوالی آن تخمین می‌زند. از  علامات ظهور او آن است که با گذر روزها و شب ها پیر نمی‌شود، تا آنکه اجل  فرا رسد.»   غیبت  نعمانی از علی بن ابی حمزه از امام صادق(ع) چنین نقل می‌کند: «چون قائم  قیام کند، مردمان او را نخواهند پذیرفت، چون جوان و شاداب می آید. تنها  کسانی که خدا در عالم ذرّ از آنها میثاق گرفته است بر اعتقاد به او خواهند  بود.»   کمال‌الدین  روایت می‌کند که حضرت امیرالمؤمنین(ع) بر منبر فرمودند: «در آخرالزمان  مردی از فرزندان من قیام می‌کند. او سفید مایل به سرخی است... ران‌هایی  ستبر دارد، استخوان های شانه اش بزرگ است، در پشت خود دو خال دارد که یکی  به رنگ پوست اوست و دیگری مانند خال پیامبر(ص). او دو نام دارد: یکی پنهان و  دیگری آشکار. آنکه پنهان است احمد و آنکه آشکار است محمد. چون پرچمش را به  اهتزاز درآرد، میان مشرق و مغرب را روشن می‌کند. او دستش را بر روی سر  بندگان می‌گذارد و به دنبال آن هیچ مؤمنی نخواهد بود مگر آنکه دلش از پاره  آهن سخت‌تر می‌شود و خدا به او نیروی چهل مرد می‌دهد. هیچ مرده ای نخواهد  بود مگر آنکه سرورِ این امر به قبرش وارد می‌شود. آنان در قبرها با هم  دیدار می‌کنند و به قیام قائم(ع) بشارت می‌دهند.» (بحارالانوار)     پی نوشت‌ها: (1) یعنی گندمگون یا سفید است، و در اوصاف امام عصر(ع) آمده که رنگ ایشان رنگ پیامبر(ص) است، یعنی سفید مایل به سرخ. (2)بلند  قامت و پُر، مانند بنی اسرائیل و فرزندان یعقوب نبی(ع). نسل حضرت  ابراهیم(ع) که از جمله آنها بنی اسرائیل‌اند، به درشتی اندام و زیبارویی  معروف بوده‌اند، لذا اوصاف حضرت ابراهیم(ع) در امام مهدی(عج) بروز می‌کند.
        سیمای ظاهری حضرت مهدی(عج) چگونه است؟
          متن مناجات شعبانیه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی وَ لا یَخْفَی عَلَیْکَ أَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِی وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِی وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِی وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُکَ عَلَیَّ یَا سَیِّدِی فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَی آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی. خدایا!بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،و شنوای دعایم باش آنگاه که می‏خوانمت،و صدایم را بشنو گاهی که صدایت میکنم، و به من توجّه کن هنگامی‏که با تو مناجات می‏نمایم،همانا به سوی تو گریختم،و در حال درماندگی و زاری در برابرت ایستادم، پاداشی را که نزد توست امیدوارم،آنچه را که در درون دارم می‏دانی،بر حاجتم خبر داری،نهانم را می‏شناسی،کار بازگشت به آخرت و خانه ابدی‏ام بر تو پوشیده نیست،و آنچه که می‏خخواهم به زبان‏ آرم،و خواهش خویش را بازگو کنم و هم آنچه را که برای عاقبتم امید دارم،بر تو پنهان نیست،همانا آنچه تقدیر نموده‏ای بر من‏ ای آقای من در آنچه که تا پایان عمر بر من فرود می‏آید از نهان و آشکارم جاری شده است،و تنها به دست توست نه به دست‏ غیر تو فزونی و کاستی‏ام و سود و زیانم،خدایا!اگر محرومم کنی پس کیست آن‏که به من روزی دهد؟و اگر خوارم‏سازی پس‏ کیست آن‏که به من یاری رساند، إِلَهِی أَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِکَ إِلَهِی إِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ إِلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَهٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ فَقُلْتَ [فَفَعَلْتَ‏] مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ إِلَهِی إِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أَوْلَی مِنْکَ بِذَلِکَ وَ إِنْ کَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِی وَ لَمْ یُدْنِنِی [یَدْنُ‏] مِنْکَ عَمَلِی فَقَدْ جَعَلْتُ الْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَیْکَ وَسِیلَتِی إِلَهِی قَدْ جُرْتُ عَلَی نَفْسِی فِی النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَیْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا إِلَهِی لَمْ یَزَلْ بِرُّکَ عَلَیَّ أَیَّامَ حَیَاتِی فَلا تَقْطَعْ بِرَّکَ عَنِّی فِی مَمَاتِی إِلَهِی کَیْفَ آیَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَمَاتِی وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی [تُولِنِی‏] إِلا الْجَمِیلَ فِی حَیَاتِی. خدایا!به تو پناه می‏آورم از خشمت و از فرود آمدن غضبت.خدایا!اگر شایسته‏ رحمت نیستم،تو سزاواری که بر من با فراوانی فضلت بخشش نمایی،خدایا!گویی من با همه هستی‏ام در برابرت ایستاده‏ام،درحالی‏که حسن اعتمادم بر تو،بر وجودم سایه افکنده است،و آنچه را تو شایسته آنی بر من جاری کرده‏ای‏ و مرا با عفوت پوشانده‏ای،خدایا!اگر گذشت کنی،چه کسی از تو سزاوارتر به آن است؟و اگر مرگم نزدیک شده‏ باشد و عملم مرا به تو نزدیک نکرده،اعترافم را به گناه وسیله خویش به بارگاهت قرار دادم. خدایا بر نفسم در فرمانبری از آن گناه بار کردم،پس وای بر او اگر او را یامرزی،خدایا نیکی‏ات بر من در روزهای زندگی‏ام پیوسته بود،پس نیکی خویش را در هنگام مرگم از من قطع مکن.خدایا چگونه از حسن توجهت پس از مرگم‏ ناامید شوم؟،درحالی‏که در طول زندگی‏ام مرا جز به نیکی سرپرستی نکردی. إِلَهِی تَوَلَّ مِنْ أَمْرِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ عُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلَی مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَی سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَی [إِلَهِی قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَیَ‏] إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ فَلا تَفْضَحْنِی یَوْمَ الْقِیَامَهِ عَلَی رُءُوسِ الْأَشْهَادِ إِلَهِی جُودُکَ بَسَطَ أَمَلِی وَ عَفْوُکَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِی إِلَهِی فَسُرَّنِی بِلِقَائِکَ یَوْمَ تَقْضِی فِیهِ بَیْنَ عِبَادِکَ إِلَهِی اعْتِذَارِی إِلَیْکَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ یَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْرِی یَا أَکْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ الْمُسِیئُونَ . خدا کارم را چنان‏که سزاوار آنی بر عهده‏گیر،خدایا به سوی من با فضلت بازگرد،به سوی گناهکاری که جهلش سراپایش را پوشانده،خدایا گناهانی را در دنیا بر من پوشاندی،که بر پوشاندن آن در آخرت محتاج‏ترم،گناهم را در دنیا برای هیچیک از بندگان شایسته‏ات آشکار نکردی،پس مرا در قیامت در برابر دیدگان مردم رسوا مکن،خدایا جود تو آرزویم را گسترده ساخت،و عفو تو از عمل من برتری گرفت.بار خدایا،روزی که در آن میان بندگانت حکم می‏کنی، مرا به دیدارت خوشحال کن.خدایا عذرخواهی من از پیشگاهت عذرخواهی کسی است که از پذیرفتن عذرش بی‏نیاز نگشته،پس عذرم‏ را بپذیر ای کریم‏ترین کسی‏که بدکاران از او پوزش خواستند. إِلَهِی لا تَرُدَّ حَاجَتِی وَ لا تُخَیِّبْ طَمَعِی وَ لا تَقْطَعْ مِنْکَ رَجَائِی وَ أَمَلِی إِلَهِی لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِی لَمْ تَهْدِنِی وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِیحَتِی لَمْ تُعَافِنِی إِلَهِی مَا أَظُنُّکَ تَرُدُّنِی فِی حَاجَهٍ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی طَلَبِهَا مِنْکَ إِلَهِی فَلَکَ الْحَمْدُ أَبَدا أَبَدا دَائِما سَرْمَدا یَزِیدُ وَ لا یَبِیدُ کَمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَی إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی أُحِبُّکَ إِلَهِی إِنْ کَانَ صَغُرَ فِی جَنْبِ طَاعَتِکَ عَمَلِی فَقَدْ کَبُرَ فِی جَنْبِ رَجَائِکَ أَمَلِی إِلَهِی کَیْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِکَ بِالْخَیْبَهِ مَحْرُوما وَ قَدْ کَانَ حُسْنُ ظَنِّی بِجُودِکَ أَنْ تَقْلِبَنِی بِالنَّجَاهِ مَرْحُوما إِلَهِی وَ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی شِرَّهِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَهِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ إِلَهِی فَلَمْ أَسْتَیْقِظْ أَیَّامَ اغْتِرَارِی بِکَ وَ رُکُونِی إِلَی سَبِیلِ سَخَطِکَ. خدایا،حاجتم را برمگردان،و طمعم را قرین نومیدی مساز، و امید و آرزویم را از خود مبر.خدایا،اگر خواری‏ام را می‏خواستی،هدایتم نمی‏نمودی،و اگر رسوایی‏ام را خواسته‏ بودی عافیتم نمی‏بخشیدی،خدایا،این گمان را به تو ندارم که مرا در حاجتی که عمرم را در طلبش سپری کرده‏ام،از درگاهت بازگردانی.خدایا تو را سپاس،سپاسی ابدی و جاودانه،همیشگی و بی‏پایان،سپاسی که افزون شود و نابود نگردد،آنگونه که پسندی و خشنود گردی،خدایا اگر مرا بر جرمم‏ بگیری،من نیز تو را به عفوت بگیرم،و اگر به گناهانم بنگری،جز به آمرزشت ننگرم،و اگر مرا وارد دوزخ کنی، به اهل آن آگاهی دهم که تو را دوست دارم.خدایا اگر عملم در برابر طاعتت کوچک بوده،همانا از سر امید به تو آرزویم بزرگ است.خدایا چگونه از بارگاهت با نومیدی و محرومیت بازگردم،درحالی‏که خوش‏گمانی‏ام‏ به بخشش وجودت این بوده که مرا نجات‏یافته و بخشیده باز می‏گردانی،خدایا عمرم را در آزمندی غفلت از تو نابود ساختم، و جوانی‏ام را در مستی دوری از تو پیر نمودم.خدایا در روزگار غرور نسبت به تو،بیدار نشدم و گاه تمایلم‏ به سوی خشم تو آگاه نگشتم. إِلَهِی وَ أَنَا عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ قَائِمٌ بَیْنَ یَدَیْکَ مُتَوَسِّلٌ بِکَرَمِکَ إِلَیْکَ إِلَهِی أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَیْکَ مِمَّا کُنْتُ أُوَاجِهُکَ بِهِ مِنْ قِلَّهِ اسْتِحْیَائِی مِنْ نَظَرِکَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْکَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِکَرَمِکَ إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إِلا فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ وَ کَمَا أَرَدْتَ أَنْ أَکُونَ کُنْتُ فَشَکَرْتُکَ بِإِدْخَالِی فِی کَرَمِکَ وَ لِتَطْهِیرِ قَلْبِی مِنْ أَوْسَاخِ الْغَفْلَهِ عَنْکَ إِلَهِی انْظُرْ إِلَیَّ نَظَرَ مَنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ اسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِکَ فَأَطَاعَکَ یَا قَرِیبا لا یَبْعُدُ عَنِ الْمُغْتَرِّ بِهِ وَ یَا جَوَادا لا یَبْخَلُ عَمَّنْ رَجَا ثَوَابَهُ إِلَهِی هَبْ لِی قَلْبا یُدْنِیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ وَ لِسَانا یُرْفَعُ إِلَیْکَ صِدْقُهُ وَ نَظَرا یُقَرِّبُهُ مِنْکَ حَقُّهُ إِلَهِی إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِکَ غَیْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِکَ غَیْرُ مَخْذُولٍ وَ مَنْ أَقْبَلْتَ عَلَیْهِ غَیْرُ مَمْلُوکٍ [مَمْلُولٍ‏]، خدایا و من بنده تو و فرزند بنده توام،در برابرت ایستاده‏ام،به کرمت به حضرت تو متوسّلم.خدایا،بنه‏ای هستم،که به درگاهت از آنچه که با آن با تو روبرو بوده‏ام از کمی حیایم از مراقبتت نسبت به من بیزاری می‏جویم‏ و از تو درخواست گذشت می‏کنم،زیرا گذشت صفتی درخور کرم توست.خدایا برایم نیرویی نیست که خود را بوسیله آن از عرصه نافرمانی‏ات‏ بیرون برم،مگر آنگاه که به محبّتت بیدارم سازی،و آنچنان‏که خواستی باشم،پس تو را شکر گذارم، برای اینکه در آستان کرمت واردم کردی،و هم اینکه دلم را از آلایه‏های غفلت از حضرتت پاک نمودی.خدایا بر من نظر کن،نظر به کسی‏که صدایش‏ کردی و تو را اجابت کرد،و به یاری‏ات به کارش گماشتی و او از تو اطاعت کرد،ای نزدیکی که از فریفتگان دور نمی‏شود،و ای سخاوتمندی‏ که از امید بستگان به پاداشش دریغ نمی‏ورزد.خدایا،قلبی به من عنایت کن،که اشتیاقش او را به تو نزدیک کند،و زبانی که صدقش به جانب تو بالا برده شود. و نگاهی که حق بودن او را به تو نزدیک نماید،خدایا،کسی‏که به تو شناخته شد،ناشناخته نیست،و آن‏که به تو پناهنده شد خوار نیسد، و هرکه را تو به او روی آوری برده نیست، إِلَهِی إِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِکَ لَمُسْتَنِیرٌ وَ إِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِکَ لَمُسْتَجِیرٌ وَ قَدْ لُذْتُ بِکَ یَا إِلَهِی فَلا تُخَیِّبْ ظَنِّی مِنْ رَحْمَتِکَ وَ لا تَحْجُبْنِی عَنْ رَأْفَتِکَ إِلَهِی أَقِمْنِی فِی أَهْلِ وَلایَتِکَ مُقَامَ مَنْ رَجَا الزِّیَادَهَ مِنْ مَحَبَّتِکَ إِلَهِی وَ أَلْهِمْنِی وَلَها بِذِکْرِکَ إِلَی ذِکْرِکَ وَ هِمَّتِی فِی رَوْحِ نَجَاحِ أَسْمَائِکَ وَ مَحَلِّ قُدْسِکَ إِلَهِی بِکَ عَلَیْکَ إِلا أَلْحَقْتَنِی بِمَحَلِّ أَهْلِ طَاعَتِکَ وَ الْمَثْوَی الصَّالِحِ مِنْ مَرْضَاتِکَ فَإِنِّی لا أَقْدِرُ لِنَفْسِی دَفْعا وَ لا أَمْلِکُ لَهَا نَفْعا إِلَهِی أَنَا عَبْدُکَ الضَّعِیفُ الْمُذْنِبُ وَ مَمْلُوکُکَ الْمُنِیبُ [الْمَعِیبُ‏] فَلا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ وَ حَجَبَهُ سَهْوُهُ عَنْ عَفْوِکَ إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّی تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَی مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ إِلَهِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَنَاجَیْتَهُ سِرّا وَ عَمِلَ لَکَ جَهْرا. خدایا،آن‏که به تو راه جوید راهش روشن است،و آن‏که به تو پناه جوید در پناه توست،و من به تو پناه آوردم ای خدای من،پس گمانم را از رحمتت ناامید مساز،و از مهربانی‏ات محرومم مکن، خدایا،در میان هل ولایتت برنشانم،نشاندن آن‏که به افزون شدن محبّتت امید بسته،خدایا،شیفتگی به ذکرت‏ را پیوسته به من الهام فرما،و همّتم را در نسیم کامیابی نامهایت و جایگاه قدرست قرار ده.خدایا به حق خودت‏ بر خودت،مرا به جایگاه اهل طاعتت،و جایگاه شایسته بر ساخته از خشنودی‏ات برسان،زیراکه من نه بر دفعی از خود قدرت دارم،و نه بر نفع خویش مالک هستم.خدایا،من بنده ناتوان گنهکار توام،و مملوک توبه‏کننده به پیشگاهت، مرا از کسانی‏که رویت را از آنان برگرداندی قرار مده،و نه از کسانی که غفلتشان از بخششت محرومشان نموده.خدای کمال جدایی از مخلوقات را،برای رسین کامل به خودت به من ارزانی کن،و دیدگان دلهایمان را به پرتو نگاه به سوی خویش روشن کن،تا دیدگان دل پرده‏های‏ نور را دریده و به سرچشمه عظمت دست یابد،و جانهایمان آویخته به شگوه قدست‏ گردد،خدایا مرا از کسانی قرار ده که آوازشان دادی،پس پاسخت دادند،به آنها توجه فرمودی،پس در برابر بزرگی‏ات مدهوش شدند،و با آنان راز پنهان گفتی و آنان آشکارا برای تو کار کردند، إِلَهِی لَمْ أُسَلِّطْ عَلَی حُسْنِ ظَنِّی قُنُوطَ الْإِیَاسِ وَ لا انْقَطَعَ رَجَائِی مِنْ جَمِیلِ کَرَمِکَ إِلَهِی إِنْ کَانَتِ الْخَطَایَا قَدْ أَسْقَطَتْنِی لَدَیْکَ فَاصْفَحْ عَنِّی بِحُسْنِ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ إِلَهِی إِنْ حَطَّتْنِی الذُّنُوبُ مِنْ مَکَارِمِ لُطْفِکَ فَقَدْ نَبَّهَنِی الْیَقِینُ إِلَی کَرَمِ عَطْفِکَ إِلَهِی إِنْ أَنَامَتْنِی الْغَفْلَهُ عَنِ الاسْتِعْدَادِ لِلِقَائِکَ فَقَدْ نَبَّهَتْنِی الْمَعْرِفَهُ بِکَرَمِ آلائِکَ إِلَهِی إِنْ دَعَانِی إِلَی النَّارِ عَظِیمُ عِقَابِکَ فَقَدْ دَعَانِی إِلَی الْجَنَّهِ جَزِیلُ ثَوَابِکَ إِلَهِی فَلَکَ أَسْأَلُ وَ إِلَیْکَ أَبْتَهِلُ وَ أَرْغَبُ وَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ یُدِیمُ ذِکْرَکَ وَ لا یَنْقُضُ عَهْدَکَ وَ لا یَغْفُلُ عَنْ شُکْرِکَ وَ لا یَسْتَخِفُّ بِأَمْرِکَ إِلَهِی وَ أَلْحِقْنِی بِنُورِ عِزِّکَ الْأَبْهَجِ فَأَکُونَ لَکَ عَارِفا وَ عَنْ سِوَاکَ مُنْحَرِفا وَ مِنْکَ خَائِفا مُرَاقِبا یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ رَسُولِهِ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما کَثِیرا. خدایا بر خوش‏بینی‏ام ناامیدی و یأس را چیره نسازم،و امیدم از زیبایی کرمت نبرد.خدایا گر خطاهایم مرا از نظرت انداخته،به خاطر حسن اعتمادم بر تو از من چشم‏پوشی کن.خدایا،اگر گناهان از جایگاه مکارم لطفت مرا پائین آورده،اما یقین به کرم عنایتت هشیارم‏ نموده.خدایا اگر غفلت از آماده شدن برای دیدارت به خوابم فرو برده،ولی معرفت به نعمتهای کریمانه‏ات مرا بیدار ساخته است.خدایا اگر بزگی مجازاتت مرا به سوی آتش فرا خوانده،هرآینه ثواب برجسته‏ات مرا به سوی بهشت خوانده است، خدایا از تو درخواست می‏کنم،و به پیشگاهت زاری نموده،و رغبت می‏ورزم،و از تو می‏خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و مرا از کسانی قرار دهی که ذکرت را همواره بر زبان دارند،و پیمانت را نمی‏شکنند،و از سپاست غافل نمی‏شوند،و فرمانت را سبک‏ نمی‏شمارند،خدایا مرا به نور عزّت بسیار زیبایت برسان تا عارف به وجودت گردم،و از غیر تو روی‏گردان شود،و از تو هراسان‏ و برحذر باشم،ای دارای بزرگی و بزرگواری،و درود خدا و سلام بسیار او بر محمّد فرستاده‏اش، و برخاندان پاکش باد.
        متن مناجات شعبانیه
        ماه رجب هفتمین ماه از ماههای قمری،  ماهی بسیار شریف و از ماههای حرام است. رجب نام نهری است در بهشت که از  عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر است و هر کس در این ماه روزه دارد، از آن نهر  آب می نوشد. به ماه رجب، رحب الأصب، یعنی ماه ریزش رحمت خداوند بر مردم  نیز می‌گویند.  امام صادق علیه السلام فرمودند در ماه رجب بعد از نمازها این دعا را بخوانید. یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ                                                                               ای کسی که برای هر خیری به او امید دارم  و َآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ                                                             و از خشمش در هر شری ایمن هستم یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ                            ای کسی که عطای بسیار می دهد در برابر طاعت اندک  یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ                                                          ای کسی که عطا کنی به هر که از تو درخواست کند یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَهً  ای کسی که عطا کنی به کسی که از تو درخواست نکرده و نه تو را بشناسد، از روی نعمت بخشی و مهرورزی اَعْطِنی بِمَسْئَلَتی اِیّاکَ جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَهِ                         عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را  وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الاْخِرَهِ                                     و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم همه شر دنیا و شر آخرت را  فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ                                                          زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد (یا کم نیاید) وَ زِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ                                                          و بیفزا بر من از فضلت ای بزرگوار  در  این هنگام امام صادق علیه السلام محاسن شریف خود را در پنجه دست چپ خود  گرفت و این دعا را با حالت التجا و تضرّع خواند در حالی که به حرکت دادن  انگشت سبّابه دست راست خود را تکان می داد. یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ                                                                            ای صاحب جلالت و بزرگواری یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ                                                       ای صاحب نعمت و جود و بخشش  یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ                                                        ای صاحب منت حَرِّمْ شَیْبَتی عَلَی النّارِ                                                      حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ  پیامبر  اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «ماه رجب برای امت من «ماه  استغفار» است. رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است. امام  صادقپ(ع) فرمودند:«در هر روز ماه رجب،در صبح و شام و بعد از نمازها در  شب[بخوان]: «یا من ارجوه لکل خیر...». پس، حضرت محاسن مبارک خود را به دست  چپ گرفتند و انگشت سبابه ی دست راست خود را به جانب چپ و راست حرکت می  دادند و با انکسار و شکستگی تمام، این دعا را حضرت می خواندند: «یا ذالجلال  ...» و دست از ریش مبارک خود بر نداشت تا از آب دیده ی مبارک اش، تر شد نکاتی درباره ی دعای رجبیه یکی از اعمالی که در ماه شریف رجب، پس از هر نماز واجب، معمولا انجام می گیرد،دعای «یامن ارجوه ...» است. در ابتدا، اصل دعا را نقل می کنیم. ماخذ اصلی دعای «یامن ارجوه » کتاب اقبال سیدبن طاووس است. در آن جا آورده است: «  و من الدعوات کل یوم من رجب، ماذکره الطرازی ایضا، فقال: دعاء علمه  ابوعبدالله(علیه السلام) محمدا السجاد -و هو «محمدبن ذکوان » یعرف بالسجاد.  قالوا: سجدو بکی فی سجوده حتی عمی.- روی ابوالحسن علی بن  محمدالبرسی،(رحمهماالله )، قال: اخبرناالحسین بن احمدبن شیبان، قال: حدثنا  حمزه بن القاسم العلوی العباسی، قال: حدثنا محمدبن عبدالله بن عمران  البرقی، عن محمدبن علی الهمدانی،قال: اخبرنی محمد بن سنان، عن محمدالسجاد  فی حدیث طویل، قال: قلت لابی عبدالله(علیه السلام): جعلت فداک! هذا رجب.  علمنی فیه دعاءا ینفعنی الله به. قال: فقال لی ابوعبدالله(علیه  السلام): اکتب «بسم الله الرحمان الرحیم »! وقل فی کل یوم من رجب صباحاو  مساءو فی اعقاب صلواتک فی یومک ولیلتک: «یامن ارجوه...». قال: ثم مر  ابوعبدالله(علیه السلام) یده الیسری، فقبض علی لحیته و دعا بهذا الدعاء و  هویلوذ بسبابته الیمنی، ثم قال بعد ذلک: «یا ذالجلال والاکرام...». و فی  حدیث آخر: ثم وضع یده علی لحیته و لم یرفعها الا و قد امتلاظهر کفه دموعا.  (1) این روایت را، علامه ی مجلسی و محدث قمی، به گونه زیر ترجمه کرده اند: 1 - علامه مجلسی:  به سند معتبر، منقول است که محمدبن ذکوان به خدمت حضرت صادق(علیه السلام) عرض کرد که: فدای  تو شوم! این، ماه رجب است. مرا دعایی تعلیم نما که حق تعالی، مرا، به آن  نفع ببخشد. حضرت فرمودند که: «در هر روز ماه رجب، در صبح و شام و بعد از  نمازها در شب[بخوان]: «یا من ارجوه لکل خیر...». پس، حضرت محاسن مبارک خود  را به دست چپ گرفتند و انگشت سبابه ی دست راست خود را به جانب چپ و راست  حرکت می دادند و با انکسار و شکستگی تمام، این دعا را حضرت می خواندند: «یا  ذالجلال ...» و دست از ریش مبارک خود بر نداشت تا از آب دیده ی مبارک اش،  تر شد. (2) 2 - محدث قمی: سیدبن  طاووس، روایت کرده است از محمدبن ذکوان -که معروف به سجاد است ،برای آن که  آن قدر سجده کرده و گریست در سجود، که نابینا شد- که گفت: عرض کردم به حضرت  صادق(علیه السلام): فدای تو شوم! این، ماه رجب است. تعلیم نما مرا دعایی  در آن، تا حق تعالی، مرا، به آن، نفع بخشد. حضرت فرمود: بنویس «بسم الله  الرحمان الرحیم »! و بگو در هر روز از رجب، در صبح و شام و در عقب نمازهای  روز و شب: «یامن ارجوه لکل خیر...». راوی گفت: پس گرفت حضرت، محاسن  شریف خود را در پنجه ی چپ خود و خواند این دعارا به حال التجاو تضرع به  حرکت دادن انگشت سبابه ی دست راست. پس گفت بعد از آن: یا ذالجلال  والاکرام... .   نکاتی درباره ی قرائت این دعا 1 - «بسم الله الرحمان الرحیم » جزو دعا نیست، بلکه ذکر آن، به جهت استحباب شروع هر کار ارزشمندی با بسمله است. 2  - این دعا، در هر موقع از روز و شب و بعد از هر نماز - چه واجب و چه مستحب  می توان خواند. از این سفارش، اهمیت دعای مذکور، معلوم می شود. 3 - لفظ «جمیع » در قبل از «شر» در عبارت و شر الاخره » -هر چند به عنوان نسخه ی بدل- وجود دارد. 4 - درباره ی زمان به دست گرفتن محاسن ، دو احتمال وجود دارد: احتمال  نخست این است که از ابتدای دعا، باید محاسن را به دست چپ گرفت، یعنی،  منظور از «الدعاء» در «...و دعابهذا الدعاء»، همان «یا من ارجوه...» تا  پایان دعا باشد و نه دعای «یاذالجلال و الاکرام ...». احتمال دوم،  این است که مقصود از «الدعاء» را در «دعا بهذاالدعاء»، قسمت «یاذالجلال  والاکرام... می باشد و «ذلک » را در «ثم قال بعد ذلک » به در دست گرفتن  محاسن » برگردانیم. علامه ی مجلسی، رضوان الله علیه، همان طوری که  ترجمه اش نشان می دهد، احتمال دوم را قبول دارد. و ظاهرا همین احتمال دوم  درست تر باشد. «یا  من یعطی الکثیر بالقلیل» شما کاه که می برید ، به جایش کوه می دهد . این  خدا خدایی است که وقتی برایش کم هم ببری ، عکس العملش چندین برابر عمل بنده  خواهد بود . تنها کافی است که بفهد او را می خواهید و عاشقش هستید انتهای دعا; یعنی،«حرم شیبتی علی النار» نیز موید درستی احتمال دوم است. 5  - از مجموع روایات استفاده می شود که، «محاسن را به دست گرفتن» و «انگشت  سبابه ی دست راست را حرکت دادن حالتی بوده است که در آن هنگام، به حضرت  امام صادق(علیه السلام) دست داده است و نه این که جزئی از دعای «یامن ارجوه  » باشد. البته، اگر کسی، با دقت و تامل، در محتوای این دعا بنگرد، چه بسا، از او نیز این حالت، سر زند.   به خداوند امیدوار باشیم! یکی  از ماه هایی که با ورود به آن احساس امنیت و آرامش بیشتری می کنیم ، ماه  رجب است . در حقیقت آدمی با ورود به رجب تنها و تنها از خداوند توقع و  درخواست خیر و نیکی دارد و این ها همه در دعاهای رجب مخصوصاً دعای معروف آن  جلوه گری می کند ؛ «یا من ارجوه لکل خیر» ، «و امن سخطه عند کل شر» اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید که بعضی وقتها بعضی فرصتهایی که در ماه رجب وجود دارد ، در خیلی از شب های مهم سال خبری از آنها نیست . «یا من یعطی الکثیر بالقلیل» شما  کاه که می برید ، به جایش کوه می دهد . این خدا خدایی است که وقتی برایش  کم هم ببری ، عکس العملش چندین برابر عمل بنده خواهد بود . تنها کافی است  که بفهد او را می خواهید و عاشقش هستید . این ماه ماهی است که باید به خداوند از همه ی اوقات دیگر بیشتر امیدوار بود چرا که او ؛ «یا من یعطی من سئله» کسی است که هر کس در این ماه او را صدا بزند بی جواب نخواهد بود و خداوند جوابش را خواهد داد . «یا من یعطی من لم یسئله »  حتی این ماه به قدری ارزش و مقام در پیشگاه خداوند دارد که اگر یه وقتی  توی ماه رجب کسی فراموش کنه که در این ماه خواسته ای از خدای خودش داشته  باشه ،خداوند تبارک و تعالی به او عنایتی خواهد کرد . «و من لم یعرفه»  دامنه ی این ماه باز است ؛ به طوری که حتی کسانی هم که خدا را نمی شناسند و  از او سراغ گیری نمی کنند ، خداوند به برکت این ماه عزیز به آنها رو می  کند و الطاف خود را از آنها دریغ نمی کند . درهای رحمت خداوند باز است! «اعطنی بمسئلتی ایاک»  یکی از خواسته های ما در این دعای ماه رجب این است که ؛ خدایا حال که خود  درهای رحمتت را باز کرده ای ودستور العمل داده ای که درهای رحمت باز است و  هرکس هرچه می خواهد از این رحمت من استفاده کند ما هم آمده ایم تا در این  خوان رحمت الهی بهره بریم . خواسته ی ما این است ؛ «جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخره» هر چه خوبی توی دنیا و هرچه خوبی در آخرت است را به ما ارزانی فرما . اگر  توی کل دعاهای ماه رمضان حتی شب قدر هم بگردیم ، این جمله را پیدا نخواهیم  کرد ؛ به عبارتی می توان گفت که ماه رجب ماه انسان های زرنگ و تیز هوش است  که بتوانند از آن به بهترین نحو بهره برداری کنند . در ادامه ی دعا برای آن که دعا را دو قبضه کنیم در خواست دیگری داریم : «وصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخره» خدایا من مشکلات دنیا و آخرت را نبینم . « صرف» یعنی روی برگرداندن . در این دعا از خداوند می خواهیم که رویمان از مشکلات دنیا و آخرت برگردانده باشه و هیچ کدام را نبینیم. اولاً  : تمام گناهانم پاک شود، ثانیاً : همه چیز اعم از دریافت خوبی ها ی دنیا و  آخرت و روی گردانی از بدی ها و مشکلات آن را مشمول حال من قرار دهی و  مطمئن باشیم که بی جواب نخواهیم ماند . سعی کنیم قدر این ماه را بدانیم و  ارزان از دستش ندهیم چرا از خداوند چنین درخواستی داریم؟ «تحننا منه و رحمه»  چرا که خود خداوند بیان کرد که این ماه ، ماه منت گذاشتن ، نرم گرفتن ،  آروم بودن ، چشم پوشی کردن ، گذشتن ، بخشیدن خروار به دینار ، بخشیدن کوه  به کاه است . «فانه غیر منقوص ما اعطیت و زدنی من فضلک یا کریم» برای اینکه اگر از در خانه ی خدا چیزی گرفتیم ، سر سوزنی از اعطا کننده کم نمی شود . ما  بنده ها اگر در خونه کریم ترین کریمان بریم ، اگر فقط یک ریال به ما کمک  کنند ؛ یک ریال از اموالش کم می شه ، اما در خونه خدا که میریم و از اون  خواسته ای داشته باشیم و بگیریم ، از او هیچی کم نمیشه. دوستای عزیزم  بیایید در این ماه عزیز بنشینیم و خیلی راحت با خدای خودمون صحبت کنیم و  بگیم: اومدم غرق در گناهم ، و هیچی نیاورده ام ،تنها امیدم آن است که ؛ اولاً  : تمام گناهانم پاک شود ، ثانیاً : همه چیز اعم از دریافت خوبی ها ی دنیا و  آخرت و روی گردانی از بدی ها و مشکلات آن را مشمول حال من قرار دهی و  مطمئن باشیم که بی جواب نخواهیم ماند . سعی کنیم قدر این ماه را بدانیم و ارزان از دستش ندهیم .   پی نوشت ها: 1- الاقبال، ج 3، ص 211. 2- زادالمعاد، تصحیح میرزا علی آقا شیرازی، صص 8-9.
        دعای صبح و شام ماه رجب
          امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: ما اقبح بالمؤمن أن تکون له رغبه تذلّه چقدر زشت است برای مؤمن که دلبستگی به چیزی داشته باشد که موجب خواری و ذلّت او شود.
        چقدر زشت است برای مومن ...
          شیعه باعث سرزنش اهل بیت علیهم السلام نمی شود ! قالَ الإمامْ أبُو عَبْدِاللّه ِ علیه السلام: مَعاشِرِ الشّیعَهِ! کُونُوا  لَنا زَیْنا، وَ لا تَکُونُوا عَلَینا شَیْنا. قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا،  وَ احْفَظُوا ألْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوها عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبیحِ  الْقَوْلِ امام صادق علیه السلام فرمود: ای گروه شیعه! شما، مایه ی زینت و زیبایی ما  باشید، نه این که باعث سرزنش ما خاندان شوید. با مردم، به نیکی سخن بگویید و  مراقب زبان خود باشید و آن را، از گفتار بیهوده و سخن زشت، باز دارید.
        شیعه باعث سرزنش اهل بیت علیهم السلام نمی شود !
    وزارت ورزش و جوانان
    مجموع بازدیدها : 1,004,292
    تعداد بازدید امروز : 6,253
    تعداد بازدید دیروز : 7,049
    آخرین به روزرسانی : 1395/10/29
    کلیه حقوق متعلق به وزارت ورزش و جوانان می باشد.