• وزارت ورزش و جوانان
    وزارت ورزش و جوانان
       
      •  
      • فهرست سخن روز
         عزاداری امام حسین (ع) یکی از اعمال پرفضیلتی است که تاکید فراوانی بدان شده است. همچنین ائمه اطهار (ع)، روایات و توصیه‌های فراوانی در مورد حفظ و بزرگداشت این شعائر دینی بیان کرده‌اند.<br />
<br />
شایسته است افراد، در ایام عزای امام حسین علیه‌السلام نکاتی را رعایت کنند و شئونی را حفظ کنند. برای مثال در زمان حاضر برخی مراسمات بین شیعیان عرف است که بهتر است عزاداران حسینی آن‌ها را زنده نگه دارند.<br />
سیاه‌پوشی برای امام حسین<br />
<br />
در ادامه به ۸ مورد از این وظایف اشاره می‌کنیم:<br />
<br />
سیاه‌پوشی<br />
تسلیت‌گویی<br />
تعطیلی کار در روز عاشورا<br />
زیارت و زیارت‌خوانی<br />
تباکی و گریستن<br />
برگزاری مجالس عزاداری<br />
رعایت زهد و مغموم بودن<br />
توسل و دعا<br />
<br />
۱- سیاه‌پوشی<br />
<br />
 از نظر فقهی پوشیدن لباس سیاه در شرایط عادی، مکروه است ولی در عزاداری امام حسین (ع) وائمه معصومین (ع) استثنا شده است زیرا این کار نشانه حزن و اندوه و نمودار شعائر و حماسه‌ها است.<br />
<br />
<br />
۲- تسلیت‌گویی<br />
<br />
 اصل تسلیت گفتن در شرایط مصیبت و اندوهی که بر کسی وارد شده در اسلام مستحب است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «هر کس مصیبت‌دیده‌ای را تسلیت گوید، پاداشی همانند او دارد.»[۱] این سنت در بین شیعیان رایج است و با جمله «اَعظَمَ اللهُ اُجُورَکُم» همدیگر را تسلیت می‌دهند.<br />
<br />
امام صادق (ع): مجلس گرفتن شما را من دوست می‌دارم. در مجالس خود «امر ما را» زنده بدارید. خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده بدارد.<br />
امام باقر (ع) می‌فرمایند: «وقتی شیعیان به هم می‌رسند در مصیبت اباعبدالله (ع) این جمله را تکرار نمایند: «اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَین علیه‌السلام وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُم مِنَ الطالبینَ بثاره مع وَلیهِ الاِمام المَهدی مِن الِ مُحَمَدٍ علیهمُ‌السَلامُ.»، خداوند اجر ما را به سوگواری و عزاداری بر امام حسین (ع) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولی خود امام مهدی از آل محمد (ع) قرار بدهد.»[۲]<br />
 <br />
<br />
۳- تعطیلی کار در روز عاشورا<br />
<br />
 امام صادق (ع) می‌فرمایند: «کسی که روز عاشورا را تعطیل کند، یعنی به دنبال کسب و کارش نرود و به کوری چشم بنی‌امیه که روز عاشورا را متبرک می‌دانستند، اگر کسی برای معیشت روزانه‌اش هم فعالیتی نکند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را بر آورد و کسی که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فردای قیامت که برای همه روز هول و ترس است برای او روز شادی خواهد بود.»[۳]<br />
<br />
<br />
۴-زیارت و زیارت‌خوانی<br />
<br />
 علقمه‌بن‌حضرمی از امام باقر (ع) در خواست نمود که مرا دعایی تعلیم بفرما که از راه نزدیک یا دور و از خانه‌ام در این روز (روز عاشورا) بخوانم. امام فرمودند:‌«ای علقمه! هر گاه خواستی (دعا بخوانی) دو رکعت نماز بخوان بعد از آن این زیارت (عاشورا) را بخوان. پس اگر تو این زیارت را بخوانی، دعا کرده‌ای به آن‌چه که، ملائکه برای زائر حسین (ع) دعا می‌کنند و خداوند صد هزار هزار درجه برای تو بنویسد و مثل کسی هستی که با حسین (ع) شهید شده باشد تا مشارکت کنی ایشان را در درجات ایشان و شناخته نشوی مگر در جمله شهیدانی که شهید شده‌اند با آن حضرت و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین (ع) را از روزی که شهید شده است.[۴]<br />
 <br />
<br />
۵- تباکی و گریستن<br />
<br />
 در حدیث قدسی آمده که خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: «ای موسی! هر یک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفی (ص) (روز عاشورا) گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر (ص) تعزیت گوید همواره در بهشت خواهد بود.»[۵]<br />
<br />
 در آخر روز عاشورا زیارت تسلیت را بخواند، و روز عاشورا با توسل، اصلاح حال و پذیرش عزاداری را (از خداوند) خواسته و از کوتاهی خود معذرت بخواهد.<br />
<br />
۶- برگزاری مجالس عزاداری<br />
<br />
 امام صادق (ع) می‌فرماید: «مجلس گرفتن شما را من دوست می‌دارم. در مجالس خود «امر ما را» زنده بدارید. خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده بدارد.» [۶]<br />
 <br />
<br />
۷- رعایت زهد و مغموم بودن<br />
<br />
 باید مقداری از لذائذ زندگی را که از خوردن و نوشیدن و حتی خوابیدن و گفتن به دست می‌آید ترک نموده (مگر آن‌که لازم باشد) و دیدار با برادران دینی را ترک کرده و آن روز را روز گریه و اندوه خود قرار دهد و مانند کسی باشد که پدر یا فرزند خود را از دست داده است.<br />
<br />
امام صادق (ع) می‌فرمایند: «در روز (عاشورا) از کارهای لذت‌بخش دوری شود و آداب و سنن سوگواری بر پا گردد و تا زوال خورشید از خوردن و آشامیدن خودداری شود و بعد از آن‌‌ همان غذایی خورده شود که سوگواران می‌خورند.»[۷] یکی از علما می‌فرمودند: از روز ۷ محرم که آب را بر امام حسین (ع) بستند تا روز عاشورا سعی کنید آب نیاشامید، نوشیدنی‌های دیگر بیاشامید ولی به احترام آقا و اهل‌بیتش (ع) آب نیاشامید.<br />
<br />
<br />
۸- توسل و دعا<br />
<br />
 در آخر روز عاشورا زیارت تسلیت را بخواند و روز عاشورا با توسل، اصلاح حال و پذیرش عزاداری را (از خداوند) خواسته و از کوتاهی خود معذرت بخواهد.
        ۸ مورد از وظایف عزادار سید الشهدا (ع) در ایام محرم
        این روزها حال و هوای دلمان غبار آلود غبار آلود است ... خبر شهادت مدافعان حرم بانوی صبر وفا حضرت زینب سلام الله علیها یکی پس از دیگری به گوش می رسد ...<br />
<br />
شهادت<br />
حسرت خوردن برای این موضوع ارزش دارد<br />
<br />
خبر شهادت عزیزان سرزمینمان، از یک سو چون تیری بر قلب های مه آلود ما از سر احساس و عاطفه و از سویی آه حسرتی را از نهانخانه بعضی دل ها بلند می کند که گویای حسرتی است که " خوش به سعادت این ها، ره صد ساله را یک شبه طی کردند"<br />
<br />
قال امیر المومنین علیه السلام : انّ الله کتب القتل علی قوم و الموت علی آخرین و کلّ آتیه منیّته کما کتب الله له فطوبی للمجاهدین فی سبیل الله و المقتولین فی طاعته. حضرت امام علی علیه السلام فرمود : خداوند برای گروهی کشته شدن و برای گروهی دیگر مرگ را مقرّر نموده و هر کدام به اجل معین خود آنسان که او مقدّر کرده است می رسند، پس خوشا به حال مجاهدان راه خدا و کشتگان راه اطاعت او.<br />
<br />
و این چه راه و مسیری است که حسرت خوردنش هم ارزشمند است؛ قرآن می ‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَری‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُون»(توبه/111) یعنی خدا جان و مال از کسانی که رزمنده هستند می ‌خرد. چه شهید شوند. چه در عملیات ‌ها شرکت کرده اما شهید نشده باشند. خداوند به او هم مقام شهادت می‌ دهد (البته مقام ها و درجات متفاوت خواهد بود)<br />
<br />
در جایی پیغمبر صلی الله و علیه وآله فرمود: «مَنْ طَلَبَ الشَّهَادَهَ صَادِقاً أُعْطِیَهَا وَ لَوْ لَمْ تُصِبْهُ»(عوالی‏اللآلی، ج‏1، ص‏101)<br />
همه روزی خواهیم مرد<br />
<br />
این غبطه خوردن و آه حسرت ها از این باب است که بالاخره که همه ما قرار است طعم مرگ را بچشیم ، دیر و زود دارد اما قطعا سوخت و سوزی ندارد: کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ اما چه طعمی شیرین تر از اینکه مرگمان شهادت باشد چرا که به فرموده قرآن کریم، شهید زنده است و مردن برای او معنایی ندارد : "وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ" و به آنها که در راه خدا کشته می ‏شوند مرده مگویید، بلکه آنها زندگانند ولی شما نمی ‏فهمید. (آیه ی 154 سوره ی بقره)<br />
<br />
و به فرموده رسول خدا: اشرف الموت قتل الشهاده, رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شهادت برترین مرگهاست. (بحارالانوار، ج67، ص8، حدیث4)<br />
مرگی که رستگاری را به همراه دارد<br />
<br />
چه طعمی بالاتر از شهادت است که امیر المؤمنین علی علیه السلام با همه فضایل و مقامات خود، با همه رشادت ها در جنگ های مختلف و هم جواری با پیامبر خدا صلی الله و علیه وآله، آن جایی که به عنوان اولین کسی بود که بر پیامبر خدا ایمان آورد، آن جایی که در جنگ های مختلف در رکاب رسول خدا شمشیر می زد، در هنگام انفاق به فقیر در حال نماز، در شبی که برای در امان ماندن جان رسول خدا به جای ایشان خوابید و حتی در شرایطی که هزار باب علم بر علی گشوده شد. نفرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَهِ» اما همین که صبح نوزدهم شمشیر بر فرقش خورد و خون روی صورتش ریخت تا خون ریخته شد و صورت مبارکش به خون آغشته شد، فرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَهِ»<br />
<br />
تنها جایی که این عبارت را بیان فرمود  زمانی بود که از سوی دشمن ضربه خورده و در مسیر شهادت قرار گرفتند، بود<br />
<br />
به واقع این شهادت چه شهد و شرابی است که این گونه عده ای را با اشتیاق به سمت خود می کشاند به طوری که آرام و قرار را از آدمی می گیرد چنانچه در صحبت های اخیر همسر شهید حججی، شهید مدافع حرمی که سر از بدنش جدا کردند شنیدیم که اذعان داشت" محسن نگران این بود که نکند شهید نشود، بی تاب بود، بی تاب رفتن و شهید شدن" و این عشق غیر از درک این مقام نیست که آن ها شربت وصل خدا را نوشیده اند و "عند ربهم یرزقون" اند.<br />
<br />
باز در کلام همسر شهید بابایی شنیده ایم که وقتی ایشان از سفر حج بر می گردد و با جنازه شهید بابایی مواجه می شود با چشمانی پر اشک بیان می کند " عباس تو زرنگ تر از من بود؛ من را به خانه خدا فرستادی اما خودت پیش خدا رفتی ... بله شهید در حقیقت میهمان بی واسطه خود خداوند است؛ چرا که او از بهترین سرمایه ی وجودی اش؛ عمرش برای خدا می گذرد و پاداشی که می گیرد الحق برازنده اش است ؛«الذین ءامنوا و هاجروا و جهدوا فی سبیل‌الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله و اولئک هم الفائزون» «کسانی که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‌اند، نزد خدا مقامی هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند.» (سوره نساء، آیه 73)<br />
<br />
آن ها از عزیزترین هایشان در زندگی مادی که اعم از پدر و مادر، همرانشان که وقتی در زندگی این شهدای مدافع حرم وارد می شویم می بینیم که همسرانشان را در عنوان جوانی، در دورانی که حرارت عشق و علاقه در جوانان به حد اعلای خود می رسد و اکثرا هم صاحب فرزندانی کوچک هستنند و خوشی ها و لذت های حلال مادی گذشتند از همه این ها به خاطر خدا و جلب رضایت او و دفاع از حریم اهل البیت می گذرند «لیقتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوه الدنیا بالاخره و من یقتل فی سبیل‌الله فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجرا عظیما»<br />
<br />
«مؤمنان باید در راه خدا با آنان که حیات مادی دنیا را بر آخرت گزیدند جهاد کنند و هر کسی در جهاد در راه خدا کشته شود فاتح است زود باشد که او را اجری عظیم دهیم.»<br />
مقام شهید<br />
<br />
و این گونه  است می شود که خداوند مقام شهدا را بعد از انبیاء و صدیقین قرار داده است : « ومن یُطع اللهَ والرسولَ فأولئک مع الذین أنعمَ اللهُ علیهِم من النبیینَ والصدیقینَ والشهداءِ والصالحینَ وحَسُن أولئک رفیقاً » ( النساء آیه69 )<br />
<br />
همین که صبح نوزدهم شمشیر بر فرقش خورد و خون روی صورتش ریخت تا خون ریخته شد و صورت مبارکش به خون آغشته شد، فرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَهِ»<br />
<br />
تنها جایی که این عبارت را بیان فرمود زمانی بود که از سوی دشمن ضربه خورده و در مسیر شهادت قرار گرفتند، بود<br />
<br />
در بیانی رسول خدا می فرمایند: «مَا مِنْ قَطْرَهٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَهِ دَمٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»(کافی، ج‏5، ص‏53) محبوبترین چیزها نزد خدا قطره خون شهیداست. در حدیث دیگر فرمود: «فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ»(کافی، ج‏5، ص‏53) از هرخوبی، بهتری هست، مگر شهادت که همینکه شهید شد بالاتر از آن چیزی نیست. <br />
شهدا، شهادتتان مبارک<br />
<br />
عده ای از این عبارات که شهادت را تبریکی برای شهید و مبارکی برای او می خوانند تعجب می کنند اما به واقع شهادت شایسته تبریک گویی دارد. کلام را با روایتی زیبا از امیر المؤمنین علیه السلام به پایان می برم؛<br />
<br />
قال امیر المومنین علیه السلام : انّ الله کتب القتل علی قوم و الموت علی آخرین و کلّ آتیه منیّته کما کتب الله له فطوبی للمجاهدین فی سبیل الله و المقتولین فی طاعته. حضرت امام علی علیه السلام فرمود : خداوند برای گروهی کشته شدن و برای گروهی دیگر مرگ را مقرّر نموده و هر کدام به اجل معین خود آنسان که او مقدّر کرده است می رسند، پس خوشا به حال مجاهدان راه خدا و کشتگان راه اطاعت او. (نهج السعاده، ج2، ص107)
        چرا رسیدن به مقام شهادت را تبریک می‌گویند؟
        : یا عَلِیُّ یا عَظیمُ، یا غَفُورُ یا رَحیمُ، اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ، الَّذی‏ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَی‏ءٌ<br />
<br />
  ای والا ای‏ بزرگ ای آمرزنده ای مهربان تویی پروردگار بزرگی که نیست مانند او چیزی‏<br />
<br />
وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، وَهذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ، وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ‏<br />
<br />
و او شنوا و بینا است و این ماهی است که آنرا بزرگ و گرامی داشته و او را شرافت و برتری داده‏ای‏<br />
<br />
عَلَی الشُّهُورِ، وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذی‏ فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَیَّ، وَهُوَ شَهْرُ<br />
<br />
بر ماههای دیگر و این ماهی است که روزه آن را بر من واجب کرده و این ماه‏<br />
<br />
رَمَضانَ الَّذی‏ اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ، هُدیً لِلنَّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏<br />
<br />
رمضان است همان ماهی که قرآن را در آن فرو فرستادی آن قرآنی که راهنمای مردم و نشانه‏های روشنی از هدایت‏<br />
<br />
وَالْفُرْقانِ وَجَعَلْتَ فیهِ لَیْلَهَ الْقَدْرِ، وَجَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، فَیا<br />
<br />
و جدا ساختن (میان حق و باطل) است و قراردادی در این ماه شب قدر را و آن را بهتر از هزار ماه کردی پس ای‏<br />
<br />
ذَالْمَنِّ وَلا یُمَنُّ عَلَیْکَ، مُنَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتی‏ مِنَ النَّارِ، فیمَنْ تَمُنُ‏<br />
<br />
منت داری که کسی بر تو منت ندارد منت نه بر من به آزاد ساختنم از آتش در میان آنانکه‏<br />
<br />
عَلَیْهِ، وَاَدْخِلْنِی الْجَنَّهَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.<br />
<br />
بر آنها منت نهی و داخل بهشتم گردان برحمتت ای مهربانترین مهربانان<br />
        دعای ماه مبارک رمضان
        از امام سجاد (ع) صلواتی وارد شده است که در هر روز ماه مبارک شعبان ، در وقت زوال باید خواند . این صلوات در مصباح المتهجد و کتاب های دیگر آمده است .<br />
در آسمان ، دریایی است که آن را دریای برکات گویند و بر لب آن دریا درختی است که آن را درخت تحیّات نامند . بر آن درخت آشیانه مرغی است به نام مرغ صلوات و وقتی مؤمنی در ماه شعبان برسیّد پیغمبران (ص) صلوات فرستد ، خدا آن مرغ را امر نماید تا در آن دریا غوطه خورد و پرهای خود را بفشارد و هر قطره ای که از پرهای آن مرغ بریزد ، ملکی خلق نماید و جمیع آن فرشتگان به تقدیس و تحمید و مدح و ثنای پروردگار مشغول گردند و ثواب آنها در دیوان اعمال صلوات فرستنده ثبت گردد .<br />
شایسته یادآوری است که درروایت آمده یک صلوات در ماه شعبان برابر است با ده صلوات در غیر ماه شعبان . 1 . وسائل الشیعه ، ج 10 ، ص 492 ، باب 28 ، و مصباح المتهجد ، ص 28<br />
<br />
بسم الله الرحمن الرحیم<br />
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ<br />
خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد<br />
<br />
شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَهِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِکَهِ<br />
درخت نبوت و جایگاه رسالت و محل رفت و آمد فرشتگان<br />
<br />
وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَیْتِ الْوَحْیِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ و آل‏ مُحَمَّدٍ<br />
و معدن دانش و خاندان وحی خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد<br />
<br />
الْفُلْکِ الْجارِیَهِ، فِی اللُّجَجِ الْغامِرَهِ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها، وَیَغْرَقُ‏ مَنْ تَرَکَهَا،<br />
کشتی جاری در اقیانوسهای بیکران ایمن شود هر که سوار آن کشی گردد و غرق شود کسی که آن را واگذارد،<br />
<br />
الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ ‏‏لاحِقٌ،<br />
هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسی که از ایشان عقب ماند به نابودی گراید<br />
<br />
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْکَهْفِ الْحَصینِ<br />
ولی ملازم ایشان حق خواهد رسید خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد آن پناه‏گاه محکم<br />
<br />
وَغِیاثِ‏ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبینَ، وَعِصْمَهِ الْمُعْتَصِمینَ،<br />
و فریادرس بیچاره درمانده و پناه گریختگان و دستاویز محکم برای وسیله‏جویان<br />
<br />
اَللّهُمَ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوهً کَثیرَهً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً،<br />
خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد درود بسیاری که موجب خوشنودی ایشان گردد<br />
وَلِحَقِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْکَ وَقُوَّهٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ<br />
حق محمد و آل محمد اداء گشته و انجام وظیفه ما شده و باشد به جنبش و نیروی تو ای پروردگار عالمیان<br />
<br />
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الطَّیِّبینَ الْأَبْرارِ الْأَخْیارِ،<br />
خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد آن پاکان نیکوکار ای پروردگار جهانیان برگزیده<br />
<br />
الَّذینَ‏ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلایَتَهُمْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ،<br />
آن کسانی‏که حقوقشان را واجب کردی و اطاعت و دوستیشان را فرض نمودی خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد<br />
<br />
وَاعْمُرْ قَلْبی‏بِطاعَتِکَ، وَلا تُخْزِنی‏ بِمَعْصِیَتِکَ<br />
و آباد کن دل مرا به اطاعت خود و به وسیله نافرمانیت رسوایم مکن<br />
<br />
وَارْزُقْنی‏ مُواساهَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ،<br />
و روزی من گردان که کمک مالی دهم بر کسی‏که روزیت را بر او تنگ کردی بوسیله آنچه بر من فراخ گرداندی از فضل خویش<br />
<br />
وَنَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ، وَاَحْیَیْتَنی‏ تَحْتَ ظِلِّکَ، وَهذا شَهْرُ نَبِیِّکَ‏ سَیِّدِ رُسُلِکَ،<br />
و گستردی بر من از عدل خویش و مرا در زیر سایه‏ات زنده داشتی و این ماه پیمبرت و آقای رسولانت<br />
<br />
شَعْبانُ الَّذی‏ حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَهِ وَالرِّضْوانِ،<br />
ماه شعبان است که اطراف آن را به رحمت و خوشنودی خود پوشاندی<br />
<br />
الَّذی‏ کانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَالِه‏ وَسَلَّمَ، یَدْاَبُ فی‏ صِیامِهِ‏ وَقِیامِهِ،<br />
آن ماهی که رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم کوشش بسیار داشت در روزه‏ و شب زنده‏داریش<br />
<br />
فی‏ لَیالیهِ وَاَیَّامِهِ، بُخُوعاً لَکَ فی‏ اِکْرامِهِ وَاِعْظامِهِ، اِلی‏ مَحَلِ حِمامِهِ،<br />
هم در شبها و هم در روزهایش بخاطر فروتنی در برابر تو در مورد گرامی داشتن و بزرگداشتنش هم‏چنان تا هنگام مرگش<br />
<br />
اَللّهُمَّ فَاَعِنَّاعَلَی الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ، وَنَیْلِ الشَّفاعَهِ لَدَیْهِ،<br />
خدایا پس ما را کمک ده تا روش او را در این ماه پیروی کنیم و به شفاعتی که نزد او است برسیم<br />
<br />
اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لی‏ شَفیعاً مُشَفَّعاً وَطَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً، وَاجْعَلْنی‏ لَهُ‏ مُتَّبِعاً،<br />
خدایا قرار ده او را برای من شفیعی پذیرفته و راهی بسویت که همواره باشد و مرا پیرو او گردان<br />
<br />
حَتّی‏ اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَهِ عَنّی‏ راضِیاً، وَ عَنْ ذُنُوبی‏ غاضِیاً، قَدْ اَوْجَبْتَ لی‏ مِنْکَ الرَّحْمَهَ وَالرِّضْوانَ،<br />
تا به جایی که در روز قیامت تو را در حالی دیدار کنم که از من خوشنود باشی و گناهانم را نادیده‏گیری و برای من واجب کرده‏باشی از جانب خود رحمت و خوشنودی را<br />
<br />
وَاَنْزَلْتَنی‏ دارَ الْقَرارِ وَمَحَلَّ الْأَخْیارِ،<br />
و مرا در خانه همیشگی (بهشت جاویدان) و منزلگاه نیکان فرود آری.
        صلوات شعبانیه بهمراه ترجمه
        فرا رسیدن سه روز بزرگ و مقدس، 3و 4 و 5 شعبان، میلاد بزرگ سالار شهیدان، حسین فاطمه؛ علمدار کربلا، ابوالفضل العباس و حضرت امام زین‏العابدین بر همه عاشقان مبارک باد.<br />
<br />
ایام نشاط و شور امت آمد<br />
هنگام سرور و اخذ حاجت آمد<br />
در روز سه و چهار ماه شعبان<br />
از جانب حق سه پیک رحمت آمد<br />
میلاد حسین است و ابوالفضل و علی<br />
یعنی که سه منشأ سعادت آمد<br />
آن ماه که ماه حاجتش میخوانند<br />
ما بین دو خورشید امامت آمد<br />
<br />
        ایام نشاط و شور امت آمد
        این دعا در هر روز ماه رجب و در تعقیبات نمازهای یومیه خوانده می‏شود:‏<br />
 یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ، یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ<br />
 بِالْقَلیلِ، یا مَنْ یُعْطی‏ مَنْ سَئَلَهُ، یا مَنْ یُعْطی‏ مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ‏ <br />
 تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَهً، اَعْطِنی‏ بِمَسْئَلَتی‏ اِیَّاکَ، جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ<br />
 الْأخِرَهِ، وَ اصْرِفْ عَنّی‏ بِمَسْئَلَتی‏ اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا، وَ شَرِّ الْأخِرَهِ، فَاِنَّهُ‏<br />
 غَیْرُ مَنْقُوصٍ مااَعْطَیْتَ، وَ زِدْنی‏ مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ<br />
* راوی می‏گوید: پس گرفت حضرت امام صادق علیه السلام محاسن شریف‏ خود را با  دست چپ خود و خواند این‏ دعا را به حال التجا و تضرّع که انگشت سبّابه دست راست آن حضرت در این حالت لرزش داشت. و بعد گفت:<br />
 یاذَا الْجَلالِ ‏وَ الْاِکْرامِ، یا ذَاالنَّعْمآءِ وَ الْجُودِ، یا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ، حَرِّمْ شَیْبَتی‏ عَلَی النَّارِ  <br />
ترجمه دعای یا من ارجوه لکل خیر:  <br />
ای که برای هر خیری به او امید دارم و از خشمش در هر شری ایمنی جویم. ای که می‏دهد (عطای) بسیار <br />
 در برابر (طاعت) اندک ای که عطا کنی به هرکه از تو خواهد! ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد و<br />
نه تو را بشناسد از روی نعمت بخشی و مهرورزی! عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر<br />
 آخرت را و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم همه شر دنیا و شر آخرت را زیرا<br />
 آنچه تو دهی چیزی کم ندارد (یا کم نیاید) و بیفزا بر من از فضلت ای بزرگوار!<br />
* راوی می‏گوید: پس گرفت حضرت امام صادق علیه السلام محاسن شریف‏ خود را با انگشتان دست چپ خود  و خواند این‏ دعا را به حال التجا و تضرّع که انگشت سبّابه دست راست آن حضرت در این حالت لرزش داشت. و بعد گفت:  <br />
ای صاحب جلالت و بزرگواری ای صاحب نعمت و جود ای صاحب بخشش و عطا حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ‏!
        دعای ماه رجب
         محبت 3 مورد دنیایی در دل حضرت زهرا (س)<br />
<br />
حضرت فاطمه سلام الله علیها : حُبِّبَ إلَیَّ من دُنیاکُم ثَلاثٌ : تِلاوَهُ کِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ اللّه ِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّه ِ<br />
<br />
از دنیای شما محبّت سه چیز در دل من نهاده شد : تلاوت قرآن ، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا .
        محبت 3 مورد دنیایی در دل حضرت زهرا (س)
         ساده زیستی حضرت مسیح (ع) در کلام امام علی (ع)<br />
<br />
وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِی عِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ ( علیه‏السلام ) فَلَقَدْ کَانَ یَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ یَلْبَسُ الْخَشِنَ وَ یَأْکُلُ الْجَشِبَ وَ کَانَ إِدَامُهُ الْجُوعَ وَ سِرَاجُهُ بِاللَّیْلِ الْقَمَرَ وَ ظِلَالُهُ فِی الشِّتَاءِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ فَاکِهَتُهُ وَ رَیْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَهٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ یَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ یَلْفِتُهُ وَ لَا طَمَعٌ یُذِلُّهُ دَابَّتُهُ رِجْلَاهُ وَ خَادِمُهُ یَدَاهُ<br />
<br />
حضرت علی علیه السلام می فرمایند: اگر می خواهی از عیسی بن مریم بگویم ، که سنگ را بالش خود قرار می داد ، لباس پشمی خشن به تن می کرد، و نان خشک میخورد ، نان خورش او گرسنگی ، و چراغش در شب ماه ، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمین بود ، میوه و گل او سبزیجاتی بود که زمین برای چهار پایان می رویاند ، زنی نداشت که او را فریفته خود سازد و فرزندی نداشته تا او را غمگین سازد ، مالی نداشت تا او را سرگرم کند ، و آز و طمعی نداشت تا او را خوار وذلیل نماید ، مرکب سواری او دو پایش ، و خدمتگذار وی ، دستهایش بود.<br />
<br />
        ساده زیستی حضرت مسیح (ع) در کلام امام علی (ع)
        اسلام با آمدن خود صدای وحدت و ندای یکپارچگی را در میان همه ملل مختلف به عنوان یک نهاد اجتماعی که داعیه دار صلح و وحدت میان اقوام مختلف است، برپا ساخت. هدف نهایی اسلام، ایجاد وحدت و یکپارچگی میان اقوام و ملل مختلف بود.<br />
رسول اکرم، به طور رسمی پس از هجرت، در قرارداد و عهدی بین مهاجرین و انصار، وحدت امت اسلام را اعلان فرمود: «انهم امه واحده من دون الناس» (مسلمانان جدای از مردم یک امت هستند). این اعلان رسمی که همزمان با هجرت رسول اکرم و تاسیس حکومت اسلامی صورت گرفته است، علاوه بر مفهوم وحدت دین و عقیده، وحدت سیاسی و اجتماعی آنان را نیز در بر دارد.<br />
<br />
مسلمانان، موظف هستند با اختلافات قومی و زبانی و احیانا اختلاف رای در فروع فقهی و در روش های عملی و یا در فهم کتاب و سنت و نیز در گرایش های سیاسی، این وحدت را حفظ کنند. هیچ گاه این قبیل اختلاف ها که وجود دارد و امری طبیعی است، آنان را فرقه فرقه نکند و به نزاع و درگیری و جنگ و عداوت با هم وادار ننماید.<br />
<br />
فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم بنابر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد صلی الله علیه و آله بنا بر روایات موجود در شیعه است ، از سوی امام خمینی ره ، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است .<br />
اسلام با آمدن خود صدای وحدت و ندای یکپارچگی را در میان همه ملل مختلف به عنوان یک نهاد اجتماعی که داعیه دار صلح و وحدت میان اقوام مختلف است،برپا ساخت. هدف نهایی اسلام، ایجاد وحدت و یکپارچگی میان اقوام و ملل مختلف بود.<br />
دعوت به وحدت و پرهیز از اختلاف<br />
<br />
الخلاف یهدم الرای. (اختلاف، رای صحیح را ویران می سازد.)<br />
<br />
این جمله به یک نکته ی مهم اجتماعی و اخلاقی و روانی اشاره دارد و آن اینکه انسان در حالت عادی و آرامش می تواند رای و نظر درست اختیار نماید، اما در شرایط غیر عادی و در جوی پر از اختلاف و برخورد، طبعا تحت شرایط غیر عادی، از جاده ی صواب منحرف می گردد و نظر ناصحیح را بر می گزیند.<br />
<br />
- ما اختلفت دعوتان الا کانت احداهما ضلاله.(2) (هیچگاه دو دعوت و دو نظریه در قبال هم قرار نمی گیرد، مگر اینکه یکی از آن دو ضلالت و باطل است.)<br />
<br />
این جمله ی حکیمانه اشاره به این است که حق و باطل با هم جمع نمی شوند و همواره حق در برابر باطل است و تبلیغات، دعوت ها و احزاب هم همین طور هستند، از بین آنها، یکی حق و بقیه باطل و ضلالت اند.<br />
وحدت مسلمین از دیدگاه سنت<br />
<br />
مرحوم شیخ حرّعاملی در وسائل الشیعه، با اسناد از امام صادق علیه السلام و آن حضرت از پدران بزرگوارش، از رسول خدا صلی الله علیه و آله اینگونه نقل می کند: «من سمع النداء فی المسجد فخرج من غیر علّه فهو منافق الّا أن یرید الرجوع الیه»  «کسی که در مسجد صدای اذان را بشنود و بدون علت و بی آنکه قصد مراجعت کند، از مسجد خارج شود، او منافق است!»<br />
<br />
این حدیث با مختصر تفاوت در منابع اهل سنت چنین نقل شده است:<br />
<br />
«من أدرکه الأذان فی المسجد ثمّ لم یخرج لحاجه و هو لا یرید الرجوع فهو منافق» متن این حدیث و تشدید در این حکم که خروج از مسجد پس از اعلان وقت نماز به نفاق تشبیه شده و جنین شخصی بعنوان منافق معرفی گردیده است، مضمون روایتی را که محمدبن سنان از امام رضا علیه السلام نقل نموده است، تداعی می کند که آن حضرت در پاسخ پرسش ابن سنان درباره حرام بودن فرار از جبهه، چنین نگاشت:<br />
<br />
«حرّم اللَّه تعالی الفرار من الزحف لمافیه من الوهن فی الدین و الإستخفاف بالرسل و الأئمه العادله و ترک نصرتهم علی الأعداء ...» «خداوند فرار از جنگ را بدان جهت حرام نموده است که این کار موجب تضعیف دین و استخفاف پیامبران و پیشوایان عادل و خودداری از نصرت و یاری جبهه حق در مقابل دشمنان است.» آری اگر فرار از زحف و تضعیف جبهه حق در جنگ ها موجب تقویت دشمن و یکی از گناهان کبیره است، فرار از صفوف نماز نیز از نظر فرهنگی عامل تضعیف حق و تقویت جپهه باطل و کمکی است بر اهداف دشمنان و همسو شدن با استکبار جهانی. و اینک ما در جبهه هستیم و دشمن در کمین!<br />
منابع:<br />
1. سایت نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اراک<br />
2. کتاب امام علی علیه السلام و وحدت اسلامی<br />
3.کتاب تجلی وحدت
        وحدت در تاریخ اسلام
         عمل خیری که ثوابش سریع به انسان می رسد<br />
<br />
امام باقر علیه ‏السلام : اِنَّ اَعْجَلَ الْخَیرِ ثَوابا صِلَهُ الرَّحِمِ؛<br />
<br />
ثواب صله رحم سریع‏تر از هر کار خیری به انسان می‌رسد.
        عمل خیری که ثوابش سریع به انسان می رسد
    وزارت ورزش و جوانان
    مجموع بازدیدها : 4,206,684
    تعداد بازدید امروز : 4,578
    تعداد کاربران آنلاین : 13
    آخرین به روزرسانی : 1396/07/25
    کلیه حقوق متعلق به وزارت ورزش و جوانان می باشد.